Entertainment in de supermarkt

De Nederlandse consument besteedde vorig jaar gemiddeld zestig euro aan entertainmentproducten in het totale retaillandschap. In totaal kwamen de bestedingen uit op één miljard euro, waarbij het aandeel dvd’s ongeveer de helft bedraagt. Het branchevreemde kanaal blijkt in toenemende mate een belangrijk verkoopkanaal. Het is niet meer zo vreemd een dvd uit een schap te pakken, naast spruiten, aardappels en conservenblikken.

In september 2003 startte GfK Benelux Marketing Services (het onderdeel van de GfK-Group dat metingen verricht in de detailhandel voor duurzame consumentengoederen) met de registratie van voorbespeelde dvd’s in de Nederlandse detailhandel. Deze aanpak is een duidelijke wijziging ten opzichte van de gebruikelijke afzetregistratie vanuit de toeleverende partijen of onderzoek onder kopersgroepen. Het onderzoek richt zich op de voornaamste retailorganisaties in Nederland en wordt onderverdeeld in Entertainment Stores en Mass Merchandisers. De Entertainment Stores zijn verkooppunten die zich specialiseren in het verkopen van beeld, geluid en computergames. Bekende namen zijn onder meer Free Record Shop, Music Store en Media Markt. De laatste is als rela tieve nieuwkomer opmerkelijk, want naast hun inmiddels overduidelijke invloed in de traditionele hardwaremarkt voor beeld, geluid, computers en huishoudelijke apparatuur, is Media Markt er in geslaagd een positie in de entertainmentwereld op bouwen waar andere ‘elektrowinkels’ dat nimmer hebben kunnen willen) doen; uitzonderingen daargelaten onder zelfstandige winkels. Onder Mass Merchandisers rekent GfK verkoopkanalen zoals warenhuizen, HEMA, V&D, Bijenkorf, postorderbedrijven, zoals Wehkamp, Neckermann, Otto en FMCG-formules, zoals Kruidvat, Trekpleister, Albert Heijn, Etos en Jumbo. Kortom een bonte verzameling van winkelformules die zeker niet gespecialiseerd zijn in entertainment. Is het dan wel mogelijk voor zulke formules om enig belang te vertegenwoordigen in zo’n trendgevoelige markt als entertainment? Of is hun inbreng slechts een schamelige poging een graantje mee te pikken in een exploderende markt? Eén ding staat voorop: ze zijn gewend aan snelle marktverschuivingen. Maar helpt hen dat? Laten we eens aan de hand van cijfers analyseren hoe het deze ‘generalisten’ vergaat.

Het gehele artikel is te lezen in het februarinummer van RetailTrends 2006
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen bij sales@retailtrends.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!