Klant waardeert kwaliteit speciaalzaken

De ontwikkeling van de klantenkringen van speciaalzaken zijn door onderzoeksbureau GfK Retailservices in kaart gebracht. De belangrijkste conclusies zijn:
De klantenkringen van drogisterijen, bakkers, slagers, groentewinkels, slijterijen, bloemisten, tuincentra en de markt zijn, ondanks de prijzenoorlog vrijwel stabiel gebleven in 2005 ten opzichte van 2004.
De klantenkringen van de kaasspeciaalzaken en van viswinkels vertonen in 2005 zelfs een opleving ten opzichte van 2004.
Fors dalende klantenkringen zien we bij de groothandel, de food-warenhuizen en bij de boer/kweker/teler.
Het aantal huishoudens dat koopt bij reformzaken blijft maar groeien. Ruim 1 op de 9 Nederlandse huishoudens koopt in 2005 wel eens bij reformzaken.
Speciaalzaken dreigen te vergrijzen, doordat jongeren in toenemende mate kiezen voor gemak c.q. one-stop shopping (kopen in supermarkt). Dit patroon is, met uitzondering van groothandel, reformzaken en viswinkels, bij alle food speciaalzaken zichtbaar.
Van de jonge alleenstaanden koopt ruim 1 op de 4 wel eens bij de slager in 2005, terwijl van de gepensioneerden/kostwinners ruim de helft slagerklant is.
Het aantal huishoudens uit het Noorden van Nederland (district III) dat speciaalzaken bezoekt ligt relatief laag. Uitzondering hierop vormen de slager, de warenhuizen en de groentewinkel.
In de 3 grote steden koopt men relatief weinig bij tuincentra en bij boer/kweker/teler. Relatief juist vaak koopt men bij de viswinkel en de kaasspeciaalzaak.
In Rest West kopen relatief gezien meer mensen bij de kaasspeciaalzaak.
In het Zuiden van Nederland kopen relatief meer mensen bij de boer/kweker/teler en bij de groothandel.
Aad Verburg, eigenaar van kaaswinkelketen Zuivelland, onderschrijft de bevindingen van het GfK. “De klant gaat weer waarderen wat echt kwaliteit is. Het heeft ons ook verbaasd, maar we zijn goed door de supermarktoorlog heengekomen. Vorig jaar zijn onze winkels gemiddeld met 5 tot 8 procent gegroeid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!