Ikea wacht met smart op Europese dienstenrichtlijn

De Zweedse meubelgigant Ikea kan bijna niet wachten tot de nieuwe dienstenrichtlijn wordt ingevoerd in de Europese Unie. Over die richtlijn wordt momenteel fel gediscussieerd in Brussel. Jan Molema, Europa-lobbyist van Ikea: “De dienstenrichtlijn ruimt hindernissen op die de werking van de interne Europese markt belemmeren.” Nu kan dat alleen nog via een langdurig proces via de Europese Commissie bij het Europese Hof.

Behalve de bewegingsvrijheid van werknemers, bijvoorbeeld Poolse bouwvakkers, gaat de nieuwe regeling ook over grensoverschrijdend vestigen van ondernemingen. Ikea heeft daarmee problemen in zeven EU-landen. “Die stellen als eis dat we de economische noodzaak van een vestiging moeten kunnen aantonen.” Wat weer een langdurig en kostbaar proces oplevert. Volgens Molema wordt het voor Ikea een stuk makkelijker met de richtlijn. Als voorbeeld: “Al onze installaties voor brandpreventie moeten regelmatig worden gecontroleerd. Wij zouden dat het liefst laten doen door één bedrijf dat onze winkels goed kent. Maar dat is nu niet mogelijk. Voor elk Europees land moeten we een ander, lokaal bedrijf inhuren.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!