Illustraties maken comeback in reclame

Na de gelikte computergegenereerde reclamebeelden van de jaren negentig lijken `ouderwetse` illustraties bezig aan een comeback. Bedrijven in alle mogelijke bedrijfstakken, van business-to-business tot tijdschriften en mode en van uiteenlopend formaat, gebruiken sprekende illustraties weer om hun merk- of bedrijfsimago uit te dragen. In de jaren veertig en vijftig bestond reclame vrijwel alleen uit illustraties. In de jaren zestig en zeventig stonden psychedelische illustraties centraal. Vanaf eind jaren tachtig deden computergegenereerde, gestileerde beelden hun intrede. De illustraties die nu populair zijn doen aan de jaren zestig en zeventig denken. Behalve door retro kenmerkt de huidige illustratiegolf zich ook door een spontane, bijna amateuristische stijl met skate- en surfelementen. Ook is de huidige revival van graffiti zichtbaar en de invloed van Japanse stripfiguurtjes. Adverteerders zien in de nieuwe stijl mogelijkheden hun imago persoonlijk, benaderbaar en geestig te maken en te combineren met hippe elementen uit de straatcultuur. Interessant voor adverteerders is ook de potentieel ambigue aard van illustraties vergeleken met fotografie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!