Coronablog woensdag: Europese retail met elf procent gekrompen, H&M heropent winkels

Coronablog woensdag: Europese retail met elf procent gekrompen, H&M heropent winkels

In dit blog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten:

  • Europese retail met elf procent gekrompen
  • Maxi Toys vraagt uitstel van betaling aan
  • Forse omzetgroei HelloFresh

15.30 H&M opent stapsgewijs Nederlandse winkels
H&M opent vanaf vandaag stapsgewijs zijn filialen in Nederland, maar wel met de nodige aanpassingen. Op veel plekken blijven de paskamers dicht en er geldt overal een maximaal aantal bezoekers. De kledingketen roept zijn klanten op om zoveel mogelijk alleen naar de winkel te komen en de adviezen van het RIVM op te volgen. In de winkels staan desinfecterende middelen en markeringen om de anderhalve meter afstand tussen klanten te kunnen waarborgen. Ook zijn de openingstijden aangepast; van 12.00 tot 17.00 uur. Per 11 mei moeten alle Nederlandse vestigingen van de modereus weer open zijn.

13.45 Europese retail met elf procent gekrompen
De winkelverkopen in de eurozone krompen in maart met 11,2 procent ten opzichte van een maand eerder. Dat blijkt uit data van statistiekbureau Eurostat. De daling binnen de Europese Unie bedroeg in totaal 10,4 procent. Vergeleken met maart 2019 was het retailvolume die maand 9,2 procent kleiner in de eurozone en 8,2 procent in de EU. Vooral bij non-food (23,1) en brandstof (19,3) waren forse dalingen zichtbaar. De verkoop van voedings- en genotsmiddelen steeg gemiddeld met 4,7 procent. De verkoopdalingen waren het sterkst in Frankrijk, Bulgarije en Luxemburg. Ierland kwam er juist goed vanaf (+0,1 procent). De cijfers voor Nederland zijn niet bekend gemaakt. 

11.30 Maxi Toys vraagt uitstel van betaling aan
De Belgische speelgoedketen Maxi Toys heeft uitstel van betaling aangevraagd. Het bedrijf is onderdeel van de Nederlandse Mirage Retail Group, dat ook aan het roer staat van Blokker en Big Bazar. De uitstel van betaling is het gevolg van de coronacrisis, waardoor de zeventig Belgische winkels van 14 maart tot 11 mei hun deuren moesten sluiten. Volgens Alain Hellebaut, ceo van Maxi Toys, is daardoor 93 procent van de omzet weggevallen, dat is goed voor zo’n dertig miljoen euro.

09.30 Forse omzetgroei HelloFresh
Maaltijdpakkettenbezorger HelloFresh doet goede zaken tijdens de coronacrisis. De omzet in de eerste drie maanden van dit jaar steeg met 66,4 procent naar bijna zevenhonderd miljoen euro. Het aantal actieve klanten steeg met 68,4 procent naar 4,18 miljoen. Hoewel HelloFresh spreekt van een 'aanzienlijke mate van economische onzekerheid', stelt het van oorsprong Duitse bedrijf zijn prognoses voor de rest van het jaar bij. Waar het eerst uitging van een omzetgroei van tussen de 22 en 27 procent, wordt nu een groei van tussen de 40 en 55 procent verwacht. De onderneming meldt dat het vanwege de coronacrisis wereldwijd drie miljoen euro aan de voedselbanken heeft gedoneerd.

09.00 Gerry Weber schrapt tweehonderd banen
Gerry Weber schrapt tweehonderd banen in Duitsland, schrijft Textilwirtschaft. De modeketen verkeert door de coronacrisis opnieuw in liquiditeitsproblemen en presenteerde deze week een plan om het hoofd boven water te houden. Naast het schrappen van banen pompen de eigenaren de komende tijd een 'substantiële' financiële bijdrage in de kwakkelende keten. Het bedrijf verlaagde zijn winstverwachting eerder dit jaar met honderd miljoen euro. Dat terwijl het begin dit jaar nog de goede kant op ging met Gerry Weber, dat rond die tijd zijn herstructurering afrondde en nieuwe winkels wilde openen.

08.30 Boerenwinkel wint aan populariteit
Rechtstreeks kopen bij de boer heeft door de coronacrisis een enorme vlucht genomen, meldt De Telegraaf. Consumenten mijden vaker de supermarkt en verruilen hun boodschappen voor producten uit de regio. Boerenwinkels boeken in de afgelopen weken omzetstijgingen tot wel tachtig procent, zegt voorzitter van de coöperatie Landwinkel (een samenwerking van 91 landbouwers met een eigen boerenwinkel) Wessel van Olst. “We zien heel veel nieuwe klanten en dat komt grotendeels door corona”, aldus Van Olst. “Door het virus is er heel veel veranderd en merken we dat er ook een grotere groep mensen is die anders is gaan denken.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!