De retailmarkt in België is een stuk complexer dan veel retailers denken. “Tijdens onze eerste jaren in België leerde ik dat we wel dezelfde taal spreken, maar elkaar niet per se begrijpen”, zei ceo Krein Bons van vanHaren onlangs in de RetailTrends-podcast.
Belgische consumenten zijn niet te vergelijken met Nederlanders, ontdekte Bons. “We denken altijd dat het een soort regio is en dat Belgen hetzelfde zijn als Nederlanders omdat we dezelfde taal spreken, maar de cultuur, mode en behoeften van consumenten en hun winkelgedrag zijn totaal anders.”
De schoenenketen opende in 2017 zijn eerste winkel bij onze zuiderburen en heeft er inmiddels zestien vestigingen. Bons wil geen concreet aantal noemen, maar streeft naar ‘zoveel mogelijk winkels als past’. De aangekondigde overname van 43 Brantano-winkels betekent een verdriedubbeling van het Belgische winkelbestand.
Het is nog niet duidelijk welke Brantano-winkels in de deal zitten. Tot nu toe is de Deichmann-dochter alleen vertegenwoordigd in Vlaanderen. “Dat heeft alles te maken met de wetgeving en hoe het georganiseerd is met de vakbonden”, aldus Bons. “Dat is een heel lastig verhaal.” Hij ziet Wallonië als een soort ‘land in een land’. “Wallonië en Vlaanderen horen allebei bij België maar liggen misschien nog wel verder uit elkaar dan Duitsers en Nederlanders.”
In deze podcast gaat Krein Bons verder in op de retaillessen die hij leerde van dr. Deichmann en Jaap Blokker. Ook staat hij stil bij de aanhoudende sanering in de schoenenbranche en de invloed van giganten als Zalando, Amazon, H&M en Zara op dit proces. Luister de podcastaflevering nu via deze link op Spotify en abonneer je direct om geen enkele aflevering te missen.
Machiel R 25 aug, 14:11