‘Echte vrouwen’ van Dove werken averechts

Campagnes met ‘gewone’ vrouwen als Tijd voor de echte schoonheid van Dove werken averechts. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteiten van Tilburg en Arizona. De Dove-campagne trok veel aandacht door ‘echte’, volslanke modellen in te zetten in plaats van de gebruikelijke slanke. Uit het onderzoek blijkt dat het kijken naar extreem dunne of bovengemiddeld zware modellen vrouwen juist bewust maakt van hun eigen fysiek.

Het kijken naar slanke of iets volslanke modellen deed het zelfbeeld van ondervraagde vrouwen daarentegen goed. De Dove-campagne was juist bedoeld om de kritiek te pareren dat de mode- en reclamewereld vrouwen complexen aansmeren door altijd slanke modellen. Dirk Smeesters van de Universiteit van Tilburg: “Campagnes die met zware modellen échte vrouwen willen neerzetten, zouden wel eens een stuk minder inspirerend en effectief kunnen zijn dan nu gedacht wordt.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!