Advertorial: Waarom juist nu het moment is om voor een flexibele studie in retail te kiezen

Advertorial: Waarom juist nu het moment is om voor een flexibele studie in retail te kiezen

Veranderingen in de retailbranche volgen elkaar in rap tempo op. Tel daar de enorme veranderingen door de coronacrisis bij op en je kunt wel stellen dat er veel van retailers gevraagd wordt. Juist in deze tijd is nadenken over de toekomst van je branche en je eigen ontwikkeling belangrijker dan ooit. Wil jij ook blijven vernieuwen in je vak én jezelf blijven ontwikkelen? Waarom wachten met het waarmaken van je ambities terwijl je nu flexibeler dan ooit kunt studeren. Bij NHL Stenden bepaal jij de snelheid, tijdsduur en de eindbestemming van je studie.

Vernieuwen
Sportfabrikant Nike is met haar ‘House of Innovation’ een mooi voorbeeld van vernieuwen en ontwikkelen. Ze bieden livesessies met sportdeskundigen aan, een speelkamer voor kinderen, personaliserings- en recyclingprogramma’s en een zogenaamd ‘SneakerLab’. Niet het product zelf, maar de klantervaring staat centraal. “Als ondernemer moet je mee en liefst nog vooroplopen, beaamt René Venenboer, voormalig directeur Veneboer SPORT2000. “Consumentengedrag verandert continu. Speel je hier niet snel op in, dan is je winkel of groothandel geen lang leven beschoren”, aldus René. Veneboer zag de retail de afgelopen jaren al sterk veranderen en besloot zijn kennis een nieuwe impuls te geven met de flexibele opleiding Ondernemerschap en Retailmanagement bij NHL Stenden.

Persoonlijk programma
“De opleiding is geschikt voor iedereen die ambitie heeft om zich door te ontwikkelen op middel of hoger managementniveau”, vertelt docent en studiecoach Erna Velthof. “De leerroute is afhankelijk van je kennis, inzicht, ervaring en persoonlijke omstandigheden.” Van een vaste leerroute is dan ook niet langer sprake. “Studenten kunnen hun leerproces, tot op zekere hoogte, op eigen wijze invullen. Het werkveld speelt hierin een belangrijke rol, denk aan omscholing of bijscholing.” Voor René was dit dé reden om voor flexibel studeren te kiezen. “Ik kon voor de modules kiezen die aansloten bij mijn ambitie: de talenten van mijn medewerkers verder helpen te ontwikkelen. In de winkel zag ik een verschuiving van vraag en aanbod naar service en beleving. Daarin wilde ik me onderscheiden. Het talent dat je uit mensen kunt halen zodat de klant de beste service krijgt, was voor mij cruciaal. Ik koos daarom voor modules zoals HRM en economie die perfect aansloten bij mijn doel.”

Eigen tempo en ontwikkeling
Voor Thomas Gnodde (28), filiaalleider bij Aldi is het kunnen kiezen van je eigen tempo een belangrijke reden om voor flexibel studeren te kiezen. "Het is met veertig uur werken en school soms even puzzelen. Wat ik heel fijn vind, is dat de invulling van het programma niet volledig vast ligt en dat je je eigen tempo bepaalt. In een supermarkt moet je namelijk snel kunnen schakelen en die ruimte is er gelukkig. Staat vanuit school de minor productiviteit bijvoorbeeld op het programma, maar past change management nu beter bij mijn werk, dan schuif ik de daarmee.” “Als geen ander weten wij dat het in de retail hard werken is. Daarom vinden wij het belangrijk dat iemand de studie in zijn eigen tempo kan doen. Een pauze nemen bijvoorbeeld omdat persoonlijke omstandigheden daarom vragen. Of juist versneld je diploma halen dankzij relevante werkervaring of kennis”, aldus docent en studiecoach Erna Velthof.

Van elkaar leren
“We werken nauw samen als kleine groep retailstudenten waarmee het makkelijk is om (praktijk)ervaringen uit te wisselen. En ook door te sparren met docenten heb ik veel nieuwe kennis opgedaan”, vertelt René Veneboer. Alumnus Bas Pape en regiomanager bij Xenos vindt ook dat je tijdens de opleiding veel van je medestudenten en docenten leert. “Tijdens de studie gingen we regelmatig een dialoog aan met medestudenten. We wisselden ervaringen uit en hielpen elkaar verder. Ik bouwde zo aan mijn netwerk en ontdekte hoe het er bij andere bedrijven aan toeging. In de retail heb je continu te maken met ontwikkelingen in klantgedrag. Zo zie je in winkelstraten steeds meer fysieke winkels verdwijnen. Tijdens de opleiding stonden wij vaak stil bij dit soort actualiteiten.” 

Benieuwd of de flexibele variant van de opleiding Ondernemerschap en Retailmanagement iets voor jou is? Meld je aan voor de online infoavond op 17 november of kijk voor meer informatie op nhlstenden.com.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in