Gemengde reacties op Brits junkfoodverbod

Britse scholen mogen geen junkfood en snoep meer verkopen in kantines en automaten. De School Food Trust zal precies gaan bepalen wat leerlingen wel en niet mogen kopen. Zoete en vette etenswaren zullen worden vervangen door gezondere alternatieven als vers fruit, smoothies en noten en zaden zonder toegevoegd zout.

Het is de volgende stap in de Britse trend om schoolkinderen gezonder te laten leven. Eerder voerde topkok Jamie Oliver al een actie voor gezonde maaltijden in de schoolkantine. Die actie had volgens experts echter niet het gewenste gezondheidsresultaat op. Kinderen konden zich namelijk onbeperkt volstoppen met snoep en chips. Uit een recent onderzoek bleek dat 95 procent van de snacks en drankjes in schoolautomaten ongezond is.

De reacties op de nieuwe maatregel zijn gemengd. Richard Watts van de gezondheids- en consumentenorganisatie Sustain: “Het probleem is dat het aantal kinderen met overgewicht erg snel groeit. Dan helpt het niet om de kwaliteit van schoolmaaltijden te verbeteren, terwijl kinderen zich ondertussen vol kunnen proppen met chocolade en chips.”

Daily Mail-lezers reageerden op de website van de krant heel verschillend. “Het werd tijd. Wanneer wordt Jamie Oliver een ‘Sir’? Wat hij in werking heeft gesteld, zal net zo’n positief effect hebben op kinderen als het verbod op het werken in schoorstenen”, schrijft Roger uit Cropwell Butler. Amber uit Haywards Heath is iets afwachtender. “Junkfood bestaat niet, alleen junkdiëten. Er is niets mis met chips, als kinderen het maar met mate eten. We moeten ze vooral goed voorlichten over goede voeding.”

Er zijn echter ook sceptici. Anne Ive uit Northampton: “Het zal weinig uitmaken denk ik. Vanmorgen, voor schooltijd, zag ik bij de supermarkt kinderen zo veel mogelijk junkfood kopen als ze maar konden.” Diana valt haar bij: “Ik heb een beter idee. Waarom houden we kinderen niet binnen, en laten we ze nooit meer onder het toeziend oog van hun ouders uitkomen?”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!