Van een inflexibel rooster tot waardering: hier let jouw personeel op

Van een inflexibel rooster tot waardering: hier let jouw personeel op

Het afgelopen jaar vroeg om een hoge mate van aanpassingsvermogen. Als retailer ben je – zeker nu de winkels weer open zijn – gebaat bij betrokken en productieve medewerkers. Maar weet jij hoe tevreden je personeel is en wat hun behoeften en wensen zijn? En met welke dagelijkse uitdagingen ze te maken krijgen? Quinyx ondervroeg bijna 1200 werknemers met een niet-kantoorbaan in Nederland. 

Flexibiliteit werkrooster
Een inflexibel werkrooster tast niet alleen werknemerstevredenheid aan, maar verstoort ook de werk-privébalans. In de retail is dit geen onbekend fenomeen: niet voor niks geeft maar liefst 36% de voorkeur aan een flexibeler werkrooster boven een hoger salaris. Dit zijn de meest voorkomende problemen van mensen werkzaam in de retail met inflexibele roosters:

  • 85% miste ooit een persoonlijke gebeurtenis door een werkverzoek. Denk aan een bruiloft, feestdag, schoolles of tijd om te sporten.
  • Wanneer iemand zich ziek of niet lekker voelt, ervaart een meerderheid (53%) problemen met het veranderen van een dienst. 41% ging zelfs ooit ziek naar werk omdat hij of zij zich geen vrije tijd konden veroorloven. 
  • 28% heeft zich ooit onder druk gezet gevoeld om een shift over te nemen die hij of zij eigenlijk niet wilde.
  • Een vijfde voelde zich ooit benadeeld door de werkgever door het niet willen overnemen van een shift.


Waardering op de werkvloer
Waardering op de werkvloer beïnvloedt de tevredenheid en het behoud van personeel. Gelukkig zit dit aardig goed: zeven op de tien medewerkers voelt zich gewaardeerd door zijn werkgever. Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. 56% heeft ooit overwogen hun baan op te zeggen omdat ze niet tevreden zijn met de werkomgeving. Vier op de tien (42%) denkt binnen een jaar een andere baan te hebben. 

Technologie biedt uitkomst
Je raadt het al: inefficiënte en inflexibele roosters en een lage werknemerstevredenheid zorgen voor minder goede prestaties, minder betrokkenheid én een onveilige werksfeer. Dat leidt vervolgens tot verminderde service naar klanten en een slechter bedrijfsresultaat. Investeer daarom in een zorgzame bedrijfscultuur en onderschat daarbij het belang van flexibele en geoptimaliseerde roosters niet. Door personeelsplanningen te automatiseren, kunnen wijzigingen in roosters bijvoorbeeld automatisch én foutloos verwerkt worden in je planningssoftware en kan personeel onderling eenvoudig communiceren. Nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie helpen bovendien bij een optimale planning door recente trends en ontwikkelingen continu te analyseren.

Tevreden personeel = tevreden klanten
Als werkgever pluk je de vruchten door medewerkers de juiste tools aan te reiken waarmee zij eenvoudig kunnen communiceren en inzicht krijgen in de planning. Een tevreden personeelsbestand betekent immers tevreden klanten, tevreden managers én een gezond bedrijf. 

Nieuwsgierig naar meer onderzoeksresultaten? Download The State of the Deskless Workforce Report 2021. Liever gelijk aan de slag met een strategische personeelsplanning? Check hier alles over onze oplossingen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!