Marktdekkingsanalyse van e-commerceplatforms in Nederland

Marktdekkingsanalyse van e-commerceplatforms in Nederland

Met de toename van de populariteit van e-commerce is ook het aantal beschikbare distributiekanalen wezenlijk toegenomen. Het is zowel een uitdaging als een kans voor verkopers en producenten die moeten beslissen of en waar zij hun producten willen verkopen. Het onderwerp is uiteraard zeer complex en de beslissing wordt door vele factoren beïnvloed. Laten we ons hier en nu richten op de prijzen en de concurrentie op de grootste online verkoopplatforms van Nederland. In de categorie "elektronica" wordt een groep producten geselecteerd waarvoor we op basis van het Dealavo-platform de beschikbare aanbiedingen op de markt hebben onderzocht. Van de websites van Amazon, bol.com, Google Shopping, Kieskeurig, en Beslist.nl verzamelden wij meer dan 40.000 aanbiedingen van zulke producten en analyseerden welke de grootste keuzemogelijkheden bieden, de meeste marktdekking van de gezochte artikelen hebben en waar de meeste concurrentie is. 


Welk platform heeft de meeste marktdekking?
De eerste vraag die wij wilden beantwoorden was "waar we de meeste producten van de geselecteerde groep kunnen vinden?". Het platform dat bijna alle geselecteerde artikelen in de aanbieding had, was Google Shopping met 99,4% van de gezochte producten. Op de tweede plaats was beslist.nl (77,8%) en op de derde plaats bol.com (68,2%). Het minste aantal producten konden wij op Amazon NL (43.6%) en Kieskeurig (27.8%) vinden.  Het is echter nuttig te vermelden dat Google Shopping en Beslist prijsvergelijkers zijn en geen verkoopplatforms. Zij hebben een groot voordeel ten opzichte van andere websites omdat er op geen verkoop plaatsvindt, hier worden alle aanbiedingen getoond en hiermee hebben ze meestal meer marktdekking. Daarnaast worden ook vaak aanbiedingen van marktplaatsen zoals Amazon weergegeven.


Wat betekent meer marktdekking? Het kan van twee kanten worden bekeken. Aan de ene kant betekent dit dat het voor kopers zeer gunstig is om naar producten op platforms met de meeste marktdekking te zoeken, omdat zo hoogstwaarschijnlijk alle producten kunnen worden gevonden. Voor verkopers betekent dit echter dat deze platforms het populairst zijn en dat hier de concurrentie het grootst is. Als een verkoper echter op zoek naar platforms is waar hij niet met andere winkels hoeft te concurreren, is het de moeite waard om de winkels of prijsvergelijkers met de minste dekking te bekijken.


Vanuit het oogpunt van de prijsmonitoring, dat is de controle van de marktprijzen van de concurrenten, is het een goed idee om de websites met de grootste marktdekking te controleren om het beste zicht op de marktsituatie te krijgen. 
 


Welk platform biedt de meeste aanbiedingen?
Een andere factor die we besloten te onderzoeken is hoeveel aanbiedingen van een bepaald product elk platform biedt. Het is namelijk mogelijk dat de website ondanks een kleinere keuzemogelijkheid van verschillende producten, meerdere aanbiedingen voor dezelfde producten aanbiedt. Voor de koper is dit een positieve tendens omdat verkopers intern kunnen concurreren met andere aanbiedingen om bovenaan de lijsten te staan.
Net als bij de resultaten van het eerste overzicht was het aantal aanbiedingen per product gemiddeld het hoogst op het Google Shopping-platform (gemiddeld 8,3 aanbiedingen per product). Het tweede platform in dit gebied was Amazon NL met een gemiddelde van 7,2 aanbiedingen per product, wat iets minder is dan de Amerikaanse prijsvergelijker. De volgende websites boden respectievelijk 3,3 aanbiedingen per product op Kieskeurig, 2,8 op bol.com en 1,8 op beslist.nl.
 


Hieruit volgt dat als een product op een platform beschikbaar is, zullen de meeste aanbiedingen beschikbaar op Google Shopping en Amazon zijn. Het minst concurrerend is beslist.nl dat gemiddeld minder dan 2 aanbiedingen per product biedt, zo heeft elke verkoper gemiddeld minder dan één concurrent. Hierdoor kunnen wij meer optimale prijzen vaststellen dan wanneer wij meer concurrenten hebben.

Uit het oogpunt van de kopers wordt het aangeraden naar aanbiedingen op Google Shopping en Amazon te zoeken. De verkopers moeten echter aandacht aan bol.com, Kieskeurig en beslist.nl besteden.


Welk e-commerce platform heeft de laagste prijzen?
Een van de belangrijkste aspecten bij de keuze van een platform bij productverkoop is de kwestie van de prijsniveaus. Hoe lager de gemiddelde beschikbare prijs voor dezelfde groep producten, hoe lager de mogelijke marge op die producten en hoe waarschijnlijker het is dat de concurrentie op het platform heviger is. Door de lage marktdekking op sommige platforms is het echter moeilijk om de gemiddelde aanbiedingsprijzen te vergelijken. Dan zien we beter of de platforms high-end of low-end producten verkopen. Laten we eens kijken hoe de gemiddelde prijzen zich op de geanalyseerde e-commerce platforms ontwikkelden. 
 



In de grafiek hierboven kan je zien dat op beslist.nl gemiddeld de laagst geprijsde producten te vinden zijn. Tegelijk is te zien dat de duurste producten op Amazon (gemiddelde prijs 211 euro), en op Kieskeurig (184 euro) worden verkocht. Dit kan betekenen dat verkopers op deze sites de hoogste marge hebben, maar merk op dat deze websites de laagste productdekking hadden, minder dan 50%. Het betekent dus dat er producten uit het hogere segment worden verkocht. Aan de andere kant staat bol.com, waar de gemiddelde prijs bijna 82 euro is. Het betekent dat er producten met lagere prijzen worden verkocht.


Het vergelijken van platforms met de grootste marktdekking Google Shopping en beslist.nl laar zien dat op de Amerikaanse prijsvergelijker de gemiddelde prijzen hoger liggen dan op beslist (gemiddeld 145 euro vs 120 euro). Dit betekent echter niet dat alle prijzen hoger en de marges van de verkopers groter zijn. Het kan ook de standaardafwijking van de prijzen van de verzamelde aanbiedingen in aanmerking worden genomen.


Op welk platform is er de grootste prijsvariatie in aanbieding?
De gemiddelde waarde van aanbiedingen zegt ons weinig zonder de kennis van de standaardafwijking van de prijzen ten opzichte van het gemiddelde, het is een indicator die aangeeft hoeveel de prijzen van de gemiddelde waarde afwijken. Hoe hoger de standaardafwijking, hoe groter de prijsvariatie, en hoe hoger de prijsvariatie, hoe lager de prijsstrijd op een bepaald platform.
 

Zoals we in de grafiek hierboven kunnen zien, is de grootste prijsvariatie op het Google Shopping platform (10,32%). Op de tweede plaats is Amazon met een afwijking van 7,03%. Dit is niet verbazingwekkend aangezien deze twee platforms het hoogste aantal aanbiedingen van de onderzochte websites aanboden (hoe meer aanbiedingen, hoe groter de kans op een groter prijsverschil). De vergelijking van Kieskeurig met beslist.nl is ook verrassend. Kieskeurig heeft ondanks een groter aantal aanbiedingen per product een geringere prijsvariatie dan beslist (1,63% vs 4,71%). 


Conclusies
Google Shopping had de hoogste marktdekking voor geselecteerde producten in de categorie "elektronica". Op de tweede plaats was beslist.nl en op de derde plaats bol.com. Dit betekent dat het voor kopers het voordeligst is om op deze platforms de prijzen te vergelijken. Aan de andere kant zijn dit voor verkopers misschien de websites met de meeste populariteit maar als zij geïnteresseerd zijn in minder concurrentie, moeten zij het aanbod van platforms zoals Kieskeurig of Amazon, die de minst gezochte producten aanboden, onderzoeken.

Wat het aantal aanbiedingen betreft, heeft Google Shopping ook gewonnen. Ook wat de populariteit bij de klanten betreft, is het wellicht het beste platform, maar voor wat betreft de hoeveelheid concurrentie, is het niet de meest verleidelijke site. Het minst concurrerend van de aangeboden producten was beslist, met gemiddeld minder dan 2 aanbiedingen van een bepaald product.

Wat het prijsverschil betreft, is de minste concurrentie op Google Shopping en Amazon. De grootste is op Kieskeurig. Er is echter ook een groot potentieel aan artikelen die daar momenteel niet verkrijgbaar zijn.

Dus waar moet je je producten verkopen? Als we kijken naar het gebrek aan concurrentie, is het de moeite waard om Kieskeurig en Amazon te overwegen, die het minst van de door ons gezochte producten aanboden. Een aantrekkelijke optie is nog Beslist dat ondanks zijn grote marktdekking een klein aantal aanbiedingen per product biedt en de standaardafwijking of prijsvariatie is groter dan op bol.com of Kieskeurig.

Waar kan je het best de prijzen van de concurrentie controleren? Het beste punt om de aanbiedingen op de markt te verkennen, is Google Shopping waar je bijna alle gezochte producten kan vinden. Hierdoor weet je hoe de situatie op de markt evolueert en met een vrij grote waarschijnlijkheid zal je weten of het aanbod concurrerend is. Anderzijds kan de marktdekking verschillen afhankelijk van de bedrijfstak en de specifieke kenmerken van de verkochte producten. Je kan de marktdekking van de producten dus manueel controleren of door de op de markt beschikbare opties te gebruiken. Een daarvan is een kosteloze demo van het prijsmonitoringplatform waar je voor 500 geselecteerde producten uit eigen aanbod kan nagaan hoe de concurrentie zich op de platforms Amazon, bol.com, Google Shopping, Kieskeurig en beslist.nl ontwikkelt. Een gratis testaccount kan hier worden aangevraagd.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!