"Neem emoties rond gemodificeerd voedsel serieus"

Genetisch gemodificeerd of ‘functioneel’ voedsel roept bij veel consumenten negatieve emoties op. Die gevoelens moeten producenten serieus nemen, stelt Fleur Laros. Zij promoveert op een onderzoek naar de relatie tussen technologisch nieuwe voeding en de emotie daarbij van de Nederlandse consument.

Consumenten reageren volgens Laros op z’n zachtst gezegd terughoudend op zulke aangepaste voeding. Genetisch gemodificeerd voedsel wordt zelfs door de meerderheid van de consumenten bij voorbaat afgewezen. Ze willen precies weten hoe het voedsel wordt gemaakt en waar het vandaan komt.

Ze vond ook een opmerkelijk verband bij oudere consumenten, van 57 tot 70 jaar. Zij die gezondheid belangrijk vinden, laten ‘functionele’ voedingsproducten eerder in de schappen staan. Dat terwijl zogenaamde functional food juist een positieve emotie voor gezondheid zou moeten oproepen, aldus Laros. Haar conclusie luidt dan ook dat producenten niet alleen oog moeten hebben voor objectieve risicoanalyses van voedselproducten door experts, maar ook voor de reacties van het publiek.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!