Prijzenslag supermarkten kent veel verliezers

De prijzenoorlog in de supermarktbranche lijkt vooralsnog slechts 1 winnaar te hebben opgeleverd: de consument. Deze zag zich het afgelopen jaar geconfronteerd met een gemiddelde prijsdaling van 2%. De totale supermarktbranche moest echter een omzetdaling van 4,7% incasseren. Alleen Albert Heijn spon garen bij de prijzenslag, aangezien het zo`n 140.000 (eerder weggelopen) klanten terugwon. Concurrent Laurus (Edah, Konmar, Super de Boer) begint echter al de pijnlijke gevolgen van de prijzenslag te ondervinden; onlangs maakte het concern zelfs bekend dat het 200 miljoen nieuwe aandelen moet gaan uitgeven. Albert Heijn lijkt een nieuwe offensief te beginnen, waarschijnlijk om de minder kapitaalkrachtige concurrenten uit de markt te drukken. Zeker de kleine buurtsupers zullen hier de nadelige gevolgen van ondervinden. Uit een GfK-onderzoek blijkt overigens dat het positieve effect van prijskortingen slechts kortstondig is. In de eerste week is iedere procent prijskorting goed voor 2,6% meer omzet, maar dat is grotendeels te danken aan hamsteren. Het effect ebt dus al snel weg. Bovendien volgt de concurrentie meestal snel, waardoor er per saldo slechts sprake is van slinkende marges.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!