China groeit uit tot zesde reclamemarkt ter wereld

De Chinese reclamebestedingen stegen in 2003 met 40% naar 14,5 miljard dollar. Daarmee is China de zesde reclamemarkt ter wereld na de VS, Japan, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Opvallend zijn de grote tegenstellingen in welvaart. De helft van de bevolking kan zich nauwelijks rijst veroorloven, laat staan luxe auto`s of mobiele telefoons. Consumenten in Beijing en Shanghai lijken op die in Hongkong en New York en hier vindt bovendien de sterkste groei in consumenten- en reclamebestedingen plaats. Het land telt 2.000 steden. De belangrijkste reclamecategorieen zijn farmaceutische producten met 22% van het totale budget, toiletartikelen (18%), retail en diensten (12%), industrieel/kantoor (7%), vastgoed (5%), voeding (5%), dranken (4%), auto`s (4%), vrije tijd (4%), sterke drank (3%), consumentenelektronica (2%), schoonmaakmiddelen (2%), kleding (2%) en huishoudelijke artikelen (2%). China is de op vijf na grootste markt ter wereld voor Coca-Cola. Multinationals als Coca-Cola, Unilever en Procter & Gamble moeten echter concurreren met de in eigen land uiterst populaire lokale merken. Ook de top-3 automerken zijn alle Chinees.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!