Bruiden besteden minder

Bruidszaken krijgen het steeds moeilijker. Het aantal huwelijken daalt steeds verder, en steeds meer mensen kiezen ervoor in het buitenland te trouwen en daar ook kleding te kopen. Dat blijkt uit een inventarisatie van Mitex. Onderzoeker Rutger Koeman: “Het is een moeilijke markt.”

Bovendien lijkt discount ook zijn intrede te doen op de bruidsmarkt. Jurken hoeven volgens het bruidspaar van nu geen duizenden euro’s meer te kosten. “Vroeger gingen mensen naar één zaak, nu oriënteren ze zich in vier, vijf winkels. De consument komt beter beslagen ten ijs. Ook dankzij informatie op internet. Waardoor soms zelfs wordt onderhandeld over de prijs van de trouwjapon”, aldus Koeman.

Een andere ontwikkeling waar traditionele bruidsmodezaken mee te maken krijgen, is de steeds grotere culturele diversiteit in Nederland. Moslimvrouwen hebben bijvoorbeeld heel andere trouwwensen dan Hollandse vrouwen.

“Het bereiken van deze doelgroep is niet eenvoudig. Het vereist een andere aanpak. Van inkoop - niet-westerse bruiden huwen over het algemeen niet in een traditionele bruidsjapon - tot marketing,’’ zegt Koeman. Wat ook een belangrijke eis lijkt van deze doelgroep: het bedrijf moet een werknemer uit die betreffende doelgroep in dienst hebben.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!