RetailTech: Het bezorgmodel van Amazon (maar dan voor boodschappen)

RetailTech: Het bezorgmodel van Amazon (maar dan voor boodschappen)

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Flink, Jumbo en H&M.

Flink

Met het vertrek van Getir (en daarmee met Gorillas) uit Nederland, is er flink wat ruimte vrijgekomen voor de enige overgebleven flitsbezorger in Nederland: Flink. Niet alleen is het Duitse e-commercebedrijf van plan om op korte termijn uit te breiden naar nieuwe én bestaande plekken in ons land; ook zint het bedrijf op het bereiken en vasthouden van meer vaste klanten. In een interview met de Telegraaf vertelt managing director Robin Kiesler verder in te zetten in snelle bezorging, in plaats van flitsbezorging. Het idee: met weekboodschappen kan men terecht bij onlinespelers als Picnic; bij een snellere boodschap moet je bij Flink zijn. “Om de drempel te verlagen hebben we Flink Prime gelanceerd, waarbij je gratis bezorging krijgt voor een kleine subscription fee. Net zoals bij Amazon Prime of Select bij Bol. Je ziet dat de...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van 3 opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Flink, Jumbo en H&M.

Flink

Met het vertrek van Getir (en daarmee met Gorillas) uit Nederland, is er flink wat ruimte vrijgekomen voor de enige overgebleven flitsbezorger in Nederland: Flink. Niet alleen is het Duitse e-commercebedrijf van plan om op korte termijn uit te breiden naar nieuwe én bestaande plekken in ons land; ook zint het bedrijf op het bereiken en vasthouden van meer vaste klanten. In een interview met de Telegraaf vertelt managing director Robin Kiesler verder in te zetten in snelle bezorging, in plaats van flitsbezorging. Het idee: met weekboodschappen kan men terecht bij onlinespelers als Picnic; bij een snellere boodschap moet je bij Flink zijn. “Om de drempel te verlagen hebben we Flink Prime gelanceerd, waarbij je gratis bezorging krijgt voor een kleine subscription fee. Net zoals bij Amazon Prime of Select bij Bol. Je ziet dat de bestelfrequentie zo omhoog gaat.”


Jumbo 

2024 is voor Jumbo (onder andere) het jaar van het uitbreiden van de mogelijkheden van zijn advertentiemogelijkheden. Ceo Ton van Veen heeft hoge verwachtingen van het retailmedianetwerk. Zette de supermarktketen begin dit jaar nog de digitaler deuren open, zodat adverteerders naast gesponsorde producten ook advertenties en displaybanner kunnen inkopen; nu hebben de digitale schermen in de winkels een update gekregen. De gesponsorde producten bij de entree in zo'n 500 supermarkten zijn sinds kort te zien in 3D. Platte advertentieafbeeldingen lijken diepte te krijgen, door het gebruik van de zogeheten anamorfose-techniek. "Met 'forced perspective' transformeren we platte beelden tot een 3D experience. Deze techniek bestaat vooral uit wiskundige principes en optische illusies", verduidelijkt de keten zelf. 


H&M

Na ruim 4 jaar gaat H&M vanaf heden van huis uit innovaties en technologische nieuwigheden uitrollen. H&M Beyond, de Berlijnse innovatiehub die de afgelopen jaren verantwoordelijk was voor het uitrollen van digitale stappen - zoals de entree van het bedrijf in de metaverse - is als gevolg van kostenbesparende maatregelen stopgezet. Alle learnings die de 'denktank voor innovatie' hebben opgeleverd, worden nu in-house verder ingezet voor toekomstige innovaties.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!