Temu ontvangt klachten van Europese consumentenorganisaties
Gepubliceerd op 16 mei 2024 om 08:52
Consumentenorganisaties vanuit heel Europa hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders over Temu. De Nederlandse Consumentenbond en 16 zusterorganisaties vinden dat de Chinese webwinkel cruciale informatie achterhoudt.
Die informatie moet het bedrijf volgens de Europese wetgeving (DSA) verstrekken. Daarin staat onder andere dat een webwinkel duidelijk moet aangeven wie de verkopers op een platform zijn. Daarnaast moet een verkoper informatie over de veiligheid verstrekken. Ook de algoritmes achter de website moeten duidelijk zijn. In al deze onderwerpen schiet Temu volgens de consumentenorganisaties tekort.
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, signaleert nog een probleem: “Het platform staat bol van de manipulatieve technieken om consumenten meer geld te laten uitgeven op het platform. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat ze op een eerlijke manier winkelen en veilige producten kopen.”
Naast de Nederlandse Consumentenbond hebben in ieder geval de Franse en Italiaanse evenknie een klacht ingediend. Via de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese waakhonden komt de klacht terecht bij de Ierse toezichthouder, omdat Temu daar zijn Europese hoofdkantoor heeft gevestigd. Zij zullen een besluit nemen over eventuele maatregelen.