Hoe creëer je een winnende digitale folder?

Hoe creëer je een winnende digitale folder?

In de dynamische wereld van retailmarketing wordt een inspirerende digitale folder steeds crucialer om de gunst van de consument te winnen. Maar hoe maak je een digitale folder die niet alleen aandacht trekt, maar ook goed rendeert? En hoe zorg je ervoor dat de digitale folder een weerspiegeling is van je winkelformule? Vanuit de Reclamefabriek delen wij graag, als digitale folderspecialist én winnaar van vele ‘Beste Folder Awards’, de essentiële stappen en waardevolle tips om jouw digitale folder tot een groot succes te maken.

Stel je voor dat je een digitale folder maakt die inspeelt op weersinvloeden, extra aanbiedingen presenteert via speciale boxen, en video’s bevat die de aanbiedingen verrijken. Voeg daar een serviceaanbod aan toe en overweeg het gebruik van IP-herkenning om lokale aanbiedingen te tonen. Zodra je een duidelijk beeld hebt, kun je beginnen met het verzamelen van de juiste content. Dit proces start met het nadenken over welke interactieve content beschikbaar is en hoe deze effectief kan worden ingezet. Of welke interactieve content is niet voorhanden en je wilt laten ontwikkelen. Check vooral ook bij je collega’s wat er beschikbaar is. Wij zien vaak dat er vanuit andere kanalen goede content voorhanden is voor de digitale folder, maar die bij het online team niet bekend is. 

Veel marketeers merken echter dat ze veel tijd kwijt zijn met ‘excellen’ voor het verzamelen van promodata en het intern najagen van de juiste interactieve input. Dit hoeft niet langer een tijdrovend proces te zijn dankzij onze software, Smart Content Manager. Deze tool stelt je in staat om content efficiënt aan te leveren en te beheren. Je start altijd met goedgekeurde content, wat enorm veel tijd en kosten bespaart in het creatieve proces in-house en/of bij een bureau. De goedgekeurde content kan je eenvoudig visueel indelen in de plankmodule en na goedkeuring hierop kan de marketeer zich volledig concentreren op de kwaliteit van de digitale folder, in plaats van op de inhoud. Deze focus op kwaliteit draagt bij aan het creëren van een winnende digitale folder.

Wil je weten hoe wij dit proces voor platform bol. hebben gestroomlijnd? Download hier de whitepaper. 

Zodra de inhoud compleet is, begint het creatieve proces van de opmaak. In de huidige tijd willen klanten niet meer gebonden zijn aan tijd, plaats of locatie. Dankzij de mobiele telefoon kunnen ze op elk gewenst moment relevante aanbiedingen bekijken. Uit het Grote Folderonderzoek (GFK, 2022) blijkt de vraag naar een digitale folder toeneemt. Het bereik van dit medium groeit significant, wat aantoont dat het effectief is. Maak van dit medium dan ook een échte digitale beleving.

Een gebruiksvriendelijke mobile-first lay-out is de basis. De digitale folder moet daarnaast visueel aantrekkelijk zijn, met een duidelijke structuur en een logische volgorde van de inhoud. Grote packshots, bij voorkeur één product per afbeelding, en een aantrekkelijke look & feel zijn cruciaal om de aandacht van de lezer vast te houden en ervoor te zorgen dat de aanbiedingen effectief worden overgebracht. Maar het allerbelangrijkste in een winnende digitale folder is de interactiviteit met de lezer.

Een winnende digitale folder biedt meer dan alleen basisinformatie. Het gaat om het verrijken van de folder met relevante content. Door klantrecensies, productvideo's en interactieve elementen toe te voegen, verhoog je niet alleen de betrokkenheid van de lezer maar versterk je ook de boodschap die je wilt overbrengen. Het gebruik van interactieve elementen zoals klikbare links, video's en 360-graden productweergaven kan de ervaring van de gebruiker aanzienlijk verbeteren. Daarnaast kun je gepersonaliseerde aanbiedingen en aanbevelingen integreren op basis van het koopgedrag en de voorkeuren van je doelgroep. Zorg er ook voor dat je digitale folder naadloos integreert met andere marketingkanalen zoals e-mailcampagnes en sociale media om de impact te maximaliseren.

Een winnende digitale folder is niet alleen informatief, maar ook inspirerend en engagerend. Het biedt waarde aan de lezer door relevante en boeiende content te presenteren in een aantrekkelijk format. Visuele aantrekkelijkheid, relevantie, gebruiksvriendelijkheid en interactiviteit zijn de sleutelkenmerken van een winnende digitale folder. Een professioneel ontwerp met hoogwaardige product packshots en scherpe prijscommunicatie, content die aansluit bij de interesses en behoeften van de doelgroep, eenvoudige navigatie en een intuïtieve lay-out maken het gemakkelijk om door de digitale folder te blijven swipen. Interactieve elementen verhogen de betrokkenheid van de lezer en houdt de lezer langer vast op een pagina. 

Door gebruik te maken van de juiste tools en strategieën, kun je een digitale folder creëren die niet alleen de aandacht van je doelgroep trekt, maar ook leidt tot hogere conversies en klanttevredenheid. Een winnende digitale folder versterkt niet alleen jouw merk, maar verhoogt ook de kans dat je klanten sneller een aankoop zullen doen of de weg naar de online winkel eerder zullen vinden. En dat is immers de functie van de digitale folder als aanjager van aanbiedingen! 

Ben jij op zoek naar een manier om van jouw digitale folders een winnende folder te maken? Download dan hier de whitepaper ‘Haal meer uit je digitale folder’ van de Reclamefabriek en ontdek hoe je jouw digitale folders kunt optimaliseren en succesvol kunt maken. Net zoals we dit al voor ALDI, Praxis, Bauhaus, Makro, Lampidee en platform bol. doen. Veel succes!

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!