`Klantenkaart is terug van weggeweest`

Marketingdeskundige Marnix Bugel denkt dat de klantenkaart op korte termijn door supermarkten weer ingevoerd gaat worden. Bugel is auteur van het boek `Klantenloyaliteit: over ongelijke behandeling in het digitale tijdperk`. `Ook in de prijzenslag kunnen supermarkten zich niet permitteren allemaal dezelfde strategie toe te passen. Daarvoor is de markt in Nederland te klein. En juist met de klantenkaart kun je je van de concurrentie onderscheiden`, zo licht Bugel zijn mening toe. Volgens de auteur vormt slecht gebruik de reden dat de kaart in Nederland nooit helemaal goed uit de verf is gekomen. `De kaart is gebruikt als kortingskaart. Vanuit die optiek is het begrijpelijk dat supermarkten er nu mee gestopt zijn. Maar vanuit het oogpunt van klantentrouw is een loyaliteitsprogramma een onmisbaar instrument.` Het argument van supermarkten dat de kaart duur is en weinig oplevert, wimpelt Bugel weg. Volgens hem creeer je geen loyale klanten door klanten dezelfde korting te bieden. `Klanten moeten wel iets terugkrijgen voor het feit dat ze altijd bij dezelfde supermarkt boodschappen doen.` Volgens Bugel zijn inmiddels drie bedrijven in de AEX bezig met het invoeren van een klantenkaart. Dit zijn overigens geen supermarkten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!