Consumenten blijven speciaalzaak meer trouw dan voor prijzenoorlog

Onder meer als gevolg van de prijzenoorlog bij de supermarkten geven consumenten meer geld uit bij speciaalzaken. Een mogelijke verklaring is dat consumenten het bespaarde geld van de supermarkt uitgeven aan producten bij de slager, kaasspeciaalzaak of drogist. De prijzenoorlog woedt nu al ruim een jaar en heeft volgens recent gepubliceerd onderzoek van GfK Panelservices ongeveer 700 miljoen euro gekost. Het blijkt dat klanten voor elke euro die ze uitgeven bij speciaalzaken, 12,20 euro uitgeven in de supermarkt. Geconcludeerd kan dus worden dat klanten speciaalzaken meer trouw blijven dan voor de prijzenoorlog. Volgens Jop Holla, onderzoeksdirecteur bij GfK, heeft de consumententrouw aan de speciaalzaak vooral te maken met het feit dat supermarkten veel in personeelskosten hebben gesneden en dat consumenten meer te besteden hebben. De populariteit van de speciaalzaak is volgens GfK bij alle typen formules te merken. Discounters, voordeelformules en servicesupermarkten hebben er allemaal last van. Uit het rapport `1 jaar prijzenoorlog; een tussenstand` van GfK is verder gebleken dat het aantal klanten van Albert Heijn in een jaar tijd licht is gegroeid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!