Grote winkels verhuizen naar de rand van de stad

De Nederlandse detailhandel heeft de laatste jaren te maken met schaalvergroting. Volgens Ed Nozeman is er hier sprake van een Europese trend waar ook Nederland aan meedoet. De schaalvergroting vindt zowel organisatorisch als ruimtelijk plaats. Ondernemers willen vooral grotere winkels, terwijl in de binnensteden juist ook weer een specialisatietrend, met kleinere winkels, waar te nemen is. Ook de consument heeft een sterke voorkeur voor grote winkels met een groot assortiment. Dit heeft gevolgen voor het vestigingsbeleid van de Nederlandse detailhandel en de planvorming en ontwikkeling van nieuwe winkelcentra. Bestaande winkelcentra die worden herontwikkeld, worden veel ruimer opgezet. De Nederlandse binnensteden beschikken dikwijls over te weinig ruimte om de nieuwe, grote vestigingen te kunnen herbergen. Veel ondernemingen vestigen zich zodoende in de periferie. De overheid stelt hier op dit moment echter nog strenge regels aan. Het is de bedoeling dat lagere overheden met het ingaan van de Vijfde Nota hier meer vrijheid in krijgen. In het buitenland zijn winkelgebieden aan de rand van de stad heel gewoon.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!