Leiden: goede parkeervoorbeeld

Het parkeerbeleid van de meeste gemeentes kost winkeliers jaarlijks zo’n dertig miljard euro. Dat stelt Jan Meerman, voorzitter van MKB-Nederland’s Nationale Winkelraad. Jaarlijks gaat er in de Nederlandse detailhandel zo’n 71 miljard euro om.

Meerman: “En volgens mij kan dat in een paar jaar naar honderd miljard euro. Enige voorwaarde is dat gemeenten het belang gaan inzien van goed parkeerbeleid en nu eindelijk eens met administratieve lastenverlichting komen.” Meerman deed zijn uitspraken naar aanleiding van de presentatie van de tweede detailhandelsmonitor van MKB-Nederland. Daaruit blijkt dat de zelfstandige detailhandel nog onvoldoende profiteert van de aantrekkende economie.

Een beter parkeerbeleid zou daarbij kunnen helpen. “De winkelende consument is lui. Parkeren wil hij het liefst vlak voor de deur. Gemeentebesturen moeten daarom verstandig omgaan met parkeertarieven in stads- en winkelcentra. Zij zien parkeren nu te veel als bron van inkomsten en niet als economische factor voor de binnenstad”, aldus de Nationale Winkelraad.

Als voorbeeld van hoe het absoluut niet moet, wordt Amsterdam genoemd. “De Overtoom lag jarenlang open, waardoor mensen daar niet meer wilden winkelen. Parkeren aan de rand van de stad was nog te duur.” Het beleid in Leiden verdient daarentegen navolging, aldus de winkelraad. “Daar kun je voor vijf euro de hele dag aan de rand van de stad parkeren. Met een shuttlebus word je gratis naar het centrum gebracht.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!