Consument bezuinigt op sint en kerst

De Nederlander zegt dit jaar maar liefst 35 procent minder uit te gaan geven aan Sinterklaas- en Kerstcadeaus in vergelijking met vorig jaar, vooral de babyboomers blijken pessimistisch. De sombere stemming komt ook in uitdrukking tot het meest gewilde geschenk tijdens de feestdagen, de cadeaubon. Nuttige cadeaus die zelf kunnen worden uitgezocht, worden verkozen boven de traditionele cadeaus. Dit zijn enkele conclusies uit het jaarlijkse Europese onderzoek naar Kerst- en Sinterklaasaankopen van accountants- en adviesorganisatie Deloitte, uitgevoerd door het onderzoeksbureau Q & A Research & Consultancy uit Nijkerk. De verwachte teruglopende uitgaven in de decembermaand worden door een drietal factoren veroorzaakt. Als belangrijkste reden wordt de daling van het besteedbaar inkomen genoemd. Een overgroot deel van de respondenten (64 procent) geeft aan eenvoudigweg minder geld te kunnen besteden. Andere belangrijke redenen zijn de onzekerheid op de arbeidsmarkt en de slechte economische verwachtingen. Opvallend hierbij is dat de twintigers en dertigers het meeste vertrouwen hebben in economisch herstel. De babyboomers daarentegen zijn niet positief gestemd. Terwijl zij in de regel meer te besteden hebben, houden zij dit jaar de hand op de knip. De aanhoudende negatieve berichten rondom de pensioenen en de economische situatie lijken hier debet aan. Terwijl van de landen om ons heen Duitsland even somber is gestemd als Nederland, blijken de Britten en Ieren, net als vorig jaar, het meest vrijgevig. Lichtpunt is dat de consument ieder jaar meer uitgeeft dan dat hij in eerste instantie verwacht. Men verwacht dit jaar niet alleen minder uit te geven, maar ook later. Deze trend is vorig jaar ingezet en gaat onverminderd door. Met het uitstellen van de aankopen tot het laatste moment hoopt het merendeel van de Nederlanders (81 procent) op een zo hoog mogelijke korting.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!