Oppervlakte winkelcentra in Europa groeit sterk

In 2005 wordt de oppervlakte aan winkelcentra in Europa met 6,4 miljoen m2 uitgebreid tot 93 miljoen m2. Nooit eerder groeide het oppervlak zo sterk. In 2006 zal naar verwachting de grens van 100 miljoen m2 worden gepasseerd. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport over de Europese winkelmarkt van vastgoedadviseur Cushman. Voor het onderzoek keek Cushman naar winkelcentra groter dan 5.000 m2 in 34 landen. Nederland is volgens Cushman een volwassen regio voor winkelcentra. Het oppervlak per inwoner is 302 m2, bijna het hoogste van Europa. Alleen in Noorwegen is de oppervlakte groter: maar liefst 735 m2 per inwoner. Het Europese gemiddelde ligt op 155 m2 per inwoner. In Nederland zit voor 2005 ongeveer 200.000 m2 nieuwbouw in de pijplijn. De totale oppervlakte groeit daarmee tot 5 miljoen m2. Planmatig ontwikkelde centra zijn in Nederland goed voor eenvijfde van het totale winkeloppervlak. In Europa heeft Groot-Brittannie met 13,5 miljoen m2 het grootste winkeloppervlak. Daarna komen Frankrijk (12,8 miljoen m2) en Duitsland (11,1 miljoen m2). De landen met het grootste oppervlak in ontwikkeling zijn Italie (1,7 miljoen m2) en Spanje (1,4 miljoen m2).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!