Al meer dan twintig jaar staat Krein Bons aan het roer bij vanHaren. In die tijd zag hij de schoenenbranche enorm veranderen: van de opkomst van prijsvechters als Scapino en Bristol, het verhuizen van de productie naar het Verre Oosten tot de disruptie door onlinespelers. Bons gaat in de RetailTrends-podcast onder meer in op de transformatie van zijn sector en legt uit hoe vanHaren daarop inspeelt. Dit is zijn verhaal in drie quotes.
‘H&M en Zara nemen de rol van schoenverkopers over.’
Schoenenketens hadden lange tijd een conservatieve manier van denken en voelden zich onverslaanbaar. En dat is niet zo, leerde Bons. Hij wijst op de vele ketens die uit het straatbeeld zijn verdwenen. Consumenten kopen schoenen volgens hem als extraatje bij een outfit. “En als een kledingretailer schoenen als bijproduct verkoopt, dan krijg je het heel lastig. Dat...
Al meer dan twintig jaar staat Krein Bons aan het roer bij vanHaren. In die tijd zag hij de schoenenbranche enorm veranderen: van de opkomst van prijsvechters als Scapino en Bristol, het verhuizen van de productie naar het Verre Oosten tot de disruptie door onlinespelers. Bons gaat in de RetailTrends-podcast onder meer in op de transformatie van zijn sector en legt uit hoe vanHaren daarop inspeelt. Dit is zijn verhaal in drie quotes.
‘H&M en Zara nemen de rol van schoenverkopers over.’
Schoenenketens hadden lange tijd een conservatieve manier van denken en voelden zich onverslaanbaar. En dat is niet zo, leerde Bons. Hij wijst op de vele ketens die uit het straatbeeld zijn verdwenen. Consumenten kopen schoenen volgens hem als extraatje bij een outfit. “En als een kledingretailer schoenen als bijproduct verkoopt, dan krijg je het heel lastig. Dat betekent dat je je moet specialiseren of iets moet vinden waardoor je uniek bent. En dat is de schoenenbranche niet.”
Daar komt bij dat de schoenenbranche niet zo wendbaar is als zijn fashioncollega’s. “Je bent zo een half jaar verder als je kijkt naar de productietijd van een schoen en het uitwerken van een modethema. Dat heeft te maken met het aantal handelingen bij het productieproces.”
Hij ziet weinig schoenenretailers die op hun beurt de slag naar kleding maken. Alleen Scapino en Bristol voeren in ons land een kleine kledingcollectie. Belgische partijen als Brantano en Torff pakken die kans wel, weet hij. Ook vanHaren verkent de mogelijkheden. In de winkel op de Meir in Antwerpen vindt een pilot plaats waarbij klanten merksport- en vrijetijdskleding kunnen kopen. “We zijn sterk in de sportmerken en zien dat die lifestyle doorzet. Het loopt goed en we gaan er dan ook op voortborduren.”
‘Wij ontwikkelen ons van schoenenwinkel naar schoenenwarenhuis.’
Als reactie op de oprukkende onlinespelers als Zalando met hun enorme aanbod kiest vanHaren voor grotere winkels met ‘een enorm aanbod’ waar klanten langer blijven. Zo beschikt de locatie in Den Haag tegenwoordig over vier verdiepingen: twee voor dames, één voor heren en één voor kinderen. “Als je schoenen zoekt, dan kun je niet om ons heen.”
Dat wil niet zeggen dat het in de coronacrisis van een leien dakje gaat. De schoenenketen richt zich met name op vrouwen die het leuk vinden om te shoppen en dan een paar schoenen voor hun partner en kinderen meenemen. “De zin om te gaan shoppen is er nu niet. Daar hebben we het meest last van.”
‘Platforms worden steeds belangrijker voor ons.’
VanHaren zoekt al geruime tijd de samenwerking op met platforms. Zo is het assortiment al sinds 2013 beschikbaar via Wehkamp en volgde vorig jaar ontsluiting via bol.com. De verkoop via dergelijke platforms wordt steeds belangrijker ten opzichte van de eigen webshop, stelt Bons. Daarnaast krijgt de keten via bijvoorbeeld Wehkamp toegang tot een andere doelgroep. “Er worden heel andere schoenen verkocht. Merksport is daar booming.”
Een ander groot voordeel is de datakennis van Wehkamp. Het platform heeft scherp in beeld wat de hardlopers zijn en kan berekenen wat dat zou kunnen betekenen voor het succes van een volgende collectie. Bons: “Daar leren we veel van.” Hij ziet de platforms dan ook niet als concurrenten. Zo is hij in gesprek met Zalando dat vanHaren graag wil toevoegen aan zijn online aanbod. “We komen daar nog niet helemaal uit. Het zit vast op de voorwaarden die zij stellen, maar als onderdeel van Deichmann Group zijn wij ook best groot.”
De keten is daarnaast in gesprek met Amazon dat sinds maart dit jaar over een volwaardige Nederlandse webshop beschikt. “Amazon is absoluut een bedreiging voor de Nederlandse retail en je kunt er tegen vechten, maar dat heeft geen zin. Ik moet zorgen dat ik beter ben dan zij of van hen gebruikmaak.”
Het hele verhaal horen? In de RetailTrends Podcast staat Krein Bons stil bij de retaillessen die hij leerde van dr. Deichmann en Jaap Blokker. Ook gaat hij dieper in op de aanhoudende sanering in de schoenenbranche. Luister de podcastaflevering nu via deze link op Spotify en abonneer je direct om geen enkele aflevering te missen.