Zeeman ziet het als zijn grootste uitdaging om te transformeren van een winkelketen tot een merk. “Dan hoef je niet per se in je eigen winkel gekocht te worden, maar kan dat ook online of bij anderen”, zei ceo Erik-Jan Mares donderdag tijdens RetailTrends Live.
Een knoop over verkoop via derden is intern nog niet doorgehakt, benadrukt Mares. Sinds twee jaar zet de discounter de merknaam al in de labels van de kleding. “Ook met het idee dat we straks elders kunnen liggen”, aldus de ceo. De uitdaging zit volgens hem vooral in het op orde krijgen van de logistieke stromen. “Als dat lukt, kan het haast niet anders dan dat we straks ook ergens anders liggen.”
Een ander belangrijk onderdeel van de groeistrategie is volgens Mares doelgroepverbreding. Zeeman was er altijd voor consumenten die ‘echt niet anders konden’ dan bij de discountformule kleding kopen. “Nu wordt de doelgroep die wel voldoende geld heeft, maar bij ons wíl kopen, steeds groter.” Zeker nu de inflatie zo hoog is ziet hij consumenten uit het middensegment 'doorzakken' naar de onderkant van de markt.
De hele presentatie van Erik-Jan Mares tijdens RetailTrends Live is hier terug te kijken. Ook staat een groot interview met de Zeeman-ceo in het septembernummer van RetailTrends, dat je hier kunt vinden.
Paul De Witt 18 okt, 06:32