Albert Heijn ziet marktaandeel voor vijfde jaar stijgen
Gepubliceerd op 17 januari 2024 om 09:07
Albert Heijn is en blijft de marktleider van de supermarkten in Nederland. Het marktaandeel van de supermarktketen steeg van 36,7 procent naar 37,1 procent. In totaal boekten de supermarkten in Nederland een recordomzet van ruim 50 miljard.
De Zaanse supermarktketen zag voor het vijfde jaar op rij zijn marktaandeel stijgen, zo blijkt uit de cijfers van marktonderzoeker NielsenIQ. Albert Heijn kreeg er afgelopen jaar er 38 winkels bij in Nederland. Mede dankzij de overname van Jan Linkers-winkels heeft de supermarkt nu 1.192 filialen.
Jumbo, de grootste concurrent van Albert Heijn, verloor juist marktaandeel (21,4 naar 21,1 procent), ondanks dat er 11 filialen bijkwamen. In totaal heeft Jumbo nu 696 winkels.
Plus zag een flinke stijging in marktaandeel (6,8 procent naar 7,8 procent), maar dat wordt vooral veroorzaakt doordat de supermarkt er 54 winkels bij kreeg, mede door het ombouwen van Coop-supermarkten. Plus heeft nu 398 winkels in Nederland.
Lidl (438 filialen) en Aldi (485 filialen) hadden exact evenveel filialen als eind 2022. Lidl zag zijn marktaandeel onveranderd blijven (10,6 procent), Aldi zag een kleine afname, tot 5,2 procent.
Recordomzet
De supermarkten in Nederland boekten in 2023 een recordomzet van 50,1 miljard. Deze wordt mede veroorzaakt door de prijsstijgingen van voedingsmiddelen . Uit onderzoek van Circana bleek vorige week wel dat de onlineomzet van supermarkten iets achterbleef.