'Onlineomzet supermarkten blijft achter'

'Onlineomzet supermarkten blijft achter'

Nederlandse supermarkten zagen in 2023 hun onlineomzet dalen van 5,4 naar 5,2 procent. De omzet uit de winkel steeg daarentegen wel: in totaal zetten supermarktketens vorig jaar meer dan 50 miljard euro om.

Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Circana (voorheen IRI), waar Distrifood als eerst over publiceert. De totale supermarktomzet steeg vorig jaar met ruim 8 procent, tot 50,8 miljard euro. Die stijging is fors hoger dan in de jaren ervoor. Ter vergelijking: in 2023 steeg de supermarktomzet met zo'n 4 procent; het jaar ervoor met 0,2 procent. Wel is de omzetstijging met name te danken aan de prijsverhogingen: de verkoopvolumes namen in 2023 met zo'n 2 procent af. 

Vaker in de winkel
Vanwege de gestegen productprijzen in de supermarkt, bezoeken Nederlandse consumenten vaker een winkel dan dat ze kiezen voor online boodschappen. Zo willen ze vooral bezorgkosten vermijden. Wel verwacht de marktonderzoeker dat de onlineomzet in 2024 weer stijgt, mede door 'nieuwe toetreders' in de markt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!