Waarom Hans Anders van eigenaar wisselt

Waarom Hans Anders van eigenaar wisselt

Nexeye, het moederbedrijf van onder meer Hans Anders, wisselt van eigenaar. KKR, bekend van onder meer Accell Group, koopt het moederbedrijf van Hans Anders, eyes + more en Direkt Optik van 3i, bekend als investeerder achter Action. Wat zijn de beweegredenen van Nexeye? RetailTrends sprak met Bart van den Nieuwenhof, ceo van Nexeye.
 

Waarom wisselen jullie van eigenaar?

“We hebben veel bereikt met 3i. Die samenwerking is 7 jaar geleden begonnen en toen hebben we 3 pijlers afgesproken. We wilden het merk Hans Anders helemaal revitaliseren. Het moest een onmisbaar merk worden in de Nederlandse winkelstraat. Als tweede wilden we een flinke groei doormaken. Met Hans Anders zijn we in Zuid-België fors gegroeid en in Duitsland hebben we dat met eyes + more ook gedaan. Tot slot moest de winkelervaring, zowel online als offline, van onze merken verbeterd worden en ook daar hebben we samen goede stappen in gemaakt.


Dan zijn je doelen samen behaald en moet je afwegen of je verder gaat. We hebben het aantal winkels, de omzet en de ebita verdubbeld. We zijn momenteel een winnend bedrijf dus een...

Nexeye, het moederbedrijf van onder meer Hans Anders, wisselt van eigenaar. KKR, bekend van onder meer Accell Group, koopt het moederbedrijf van Hans Anders, eyes + more en Direkt Optik van 3i, bekend als investeerder achter Action. Wat zijn de beweegredenen van Nexeye? RetailTrends sprak met Bart van den Nieuwenhof, ceo van Nexeye.
 

Waarom wisselen jullie van eigenaar?

“We hebben veel bereikt met 3i. Die samenwerking is 7 jaar geleden begonnen en toen hebben we 3 pijlers afgesproken. We wilden het merk Hans Anders helemaal revitaliseren. Het moest een onmisbaar merk worden in de Nederlandse winkelstraat. Als tweede wilden we een flinke groei doormaken. Met Hans Anders zijn we in Zuid-België fors gegroeid en in Duitsland hebben we dat met eyes + more ook gedaan. Tot slot moest de winkelervaring, zowel online als offline, van onze merken verbeterd worden en ook daar hebben we samen goede stappen in gemaakt.


Dan zijn je doelen samen behaald en moet je afwegen of je verder gaat. We hebben het aantal winkels, de omzet en de ebita verdubbeld. We zijn momenteel een winnend bedrijf dus een investeerder wil dan ook rendement maken. Het is voor hen dus een goed moment. Aan de andere kant is het voor ons goed om nieuwe doelen met een nieuwe eigenaar af te spreken en er dan weer voor te gaan. Bij KKR kwamen we snel tot de conclusie dat dat lukt.


Voor mij persoonlijk is het overigens ook een soort welcome back. Toen ik in de directie zat van Hunkemöller, ongeveer 15 jaar geleden, was ik ook werkzaam voor KKR. Dus we weten wat we aan elkaar hebben en van elkaar kunnen verwachten.”
 

Wat hopen jullie te bereiken samen met KKR?

“We zien nog veel potentie om te groeien en KKR ziet dat ook. Dus we zitten daarin op 1 lijn. We willen ons in de komende periode op Duitsland richten. Daar hebben we 224 winkels en naar ons idee kunnen er nog zeker circa 150 eyes + more-filialen bij. Het is een markt die we goed kennen, waar we weten hoe de consumenten op ons reageren. Het is nu tijd om wat meer bekendheid te genereren. Door een nog verdere landelijke dekking, kunnen we dat ook bereiken met landelijke televisiecommercials en een bredere marketing. Als we de Duitse klanten nog beter weten te bereiken, is dat een hele interessante markt.


Daarnaast hebben we ook nog heel veel potentie in Oostenrijk. Daar hebben we momenteel 11 vestigingen. We zijn van plan om ook daar veel nieuwe filialen te openen. De nieuwe investeerder wil ons graag steunen in deze stap en wil daarnaast ook samen met ons kijken of er mogelijkheden zijn tot acquisitie om zo het portfolio in optiek verder uit te breiden. We hebben laten zien met eyes + more dat we goed in staat zijn een keten te integreren.”
 

Wat zijn de gevolgen voor de Nederlandse markt?

“Die zijn eigenlijk niet zo groot. We hebben geen enkele intentie om winkels te sluiten, dus we behouden daarmee ook alle medewerkers. De nieuwe eigenaar zet vooral in op groei. Hans Anders heeft in Nederland echter al 260 winkels en dan zijn er ook nog filialen van eyes +more. Alle Nederlanders kunnen ons op de fiets bereiken, dus we hebben het maximale wel bereikt. Qua groei valt er in Nederland dus weinig meer te halen, maar het merk wordt als geheel sterker van de uitbreidingen in de andere landen.”


Hoe ziet 2024 er verder uit voor jullie?

“We hebben in Zweden getest met een filiaal van eyes + more. Dat is heel goed bevallen dus het lijkt dat Scandinavië interessant is voor ons als nieuwe markt. We zijn inmiddels een pan-Europees bedrijf, dus de rest van Europa is altijd dichtbij. We kijken dus ook of we bijvoorbeeld kunnen uitbreiden in Spanje en Portugal.


In deze tijd zijn we er trots op dat wij met een positief verhaal kunnen komen over de mooie plannen. We zijn klaar voor de volgende fase van uitbreiding. Geen lelijke scheiding met de huidige eigenaar, maar een wisseling waar alle partijen blij mee zijn. En daar kunnen we in 2024 op voortborduren.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!