Shein moet bewijzen geen namaakartikelen te verkopen

Shein moet bewijzen geen namaakartikelen te verkopen

Webwinkel Shein komt onder verscherpt toezicht van de Europese Unie. Dit omdat het Chinese platform voortaan onder een strenge nieuwe internetwet valt.

Shein is door de EU aangemerkt als een groot onlineplatform met meer dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers. De Chinese e-commercereus komt daarmee in een rijtje met platforms als Facebook en Google, die sinds februari aan strenge regelgeving voor een veilige online-omgeving moeten voldoen. Zo moet Shein onderzoek doen naar de risico’s op illegale producten of namaakartikelen. Het verslag daarvan moet het platform naar de Europese Commissie sturen: de eerste keer binnen 4 maanden en daarna elk jaar.

Shein moet verder maatregelen nemen om consumenten te beschermen tegen de aankoop van onveilige producten. Ook moet het platform werk maken van de digitale veiligheid van bezoekers, bijvoorbeeld door de gebruikersinterfaces en aanbevelingsalgoritmen aan te passen.

Als Shein niet aan de nieuwe regelgeving voldoet, kan het boetes krijgen die oplopen tot 6 procent van de omzet. Het concern was vorig jaar goed voor omgerekend zo’n 42 miljard euro omzet.

Shein werd begin dit jaar nog door Uniqlo aangeklaagd, omdat het een nepversie van diens schoudertasje zou verkopen. Ook verwijderde de Chinese etailer al eens nagemaakte Nike-sneakers van zijn website.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!