RetailTrends 4: IKEA Food, Changemakers & de sterkste merken

RetailTrends 4: IKEA Food, Changemakers & de sterkste merken

Vraag een willekeurige consument waaraan hij denkt bij het merk IKEA en de kans is groot dat het de Zweedse gehaktbal is. Best opmerkelijk voor ’s werelds grootste woonwarenketen. RetailTrends bezocht het hoofdkantoor van IKEA Food in Malmö en sprak met managing director Michael La Cour over dogless hotdogs, concurreren met Starbucks en McDonald’s en de zegen en vloek van de iconische gehaktballetjes.

Elke maand een geursample op de deurmat, geselecteerd op basis van data. Online parfumerie Parfumado verstuurt inmiddels duizend flacons per maand. “Klanten kunnen online een betere parfumkeuze maken dan in de winkel”, meent oprichter Martijn van Rooy, die constateert dat traditionele parfumeries maar amper veranderen. De schappen staan vol met tientallen parfums en ‘na een paar keer ruiken, weet je niet meer wat welke geur is’. Met name millennials lopen hier tegenaan, stelt de ondernemer. On-demandconcepten zijn hier een antwoord op, denkt Van Rooy. 

Succes staat gelijk aan groei en vice versa. Bij stagnatie of krimp gaan de alarmbellen af. Nergens voor nodig, zegt de Britse econoom Kate Raworth, die mondiaal bekendheid verwerft met haar nieuwe model: de donuteconomie. Als het aan Raworth ligt, ziet de wereld er over tien jaar compleet anders uit. Klaar moet het zijn met de focus op geld en op groei, stelt zij. In het aprilnummer van RetailTrends een groot interview met Raworth als onderdeel van de Changemakers-special. “Retailers zitten in een zakelijke schizofrenie. Ze willen wel hervormen, maar zitten gevangen in een eigendomsmodel dat oneindige groei eist.”

Niemand zal er nog aan twijfelen: de fashionindustrie moet af van zijn verwoestende productiemethoden. Maar hoe zorg je voor structurele verandering? Fashion For Good brengt retailers, fabrikanten en innovators samen. “Deze informatie is te belangrijk om voor onszelf te houden.” 

Refurbished is het controleren, renoveren en schoonmaken van een product. In goed Nederlands ook wel ‘gereviseerd’. Leapp maakte er zijn businessmodel van en bouwt ermee aan een internationale winkelformule. Wat zijn de kansen binnen andere productcategorieën en wat vertel je de consument over tweedehandsjes? 

Het is inmiddels bijna voorspelbaar: bol.com is voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot het sterkste retailmerk van Nederland. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Albert Heijn en Kruidvat staan in de vierde editie van het onderzoek wederom op respectievelijk de tweede en derde plaats. Buiten bol.com rukken inmiddels meer onlinespelers op als het gaat om de shoppingexperience. Consumenten vinden die steeds prettiger. In het aprilnummer de volledige top honderd, plus een overzicht van de retailmerken met de grootste groeiverwachting. 

Prop niet langer klantenpassen in de portemonnee van shoppers, want die doen toch niet waarvoor ze bedoeld zijn. Een betaald lidmaatschap levert wél loyale klanten op, stelt de Amerikaanse retailfuturist Doug Stephens. Ze willen in de buidel tasten om deel uit te maken van hun favoriete merk. “Overal ter wereld hebben mensen geld over voor lidmaatschappen, bij golf-, tennis- of businessclubs. Consumenten willen ook betalen voor een geweldige retailervaring.”

In zijn boek The Choice Factory combineert Richard Shotton gedragswetenschap en hapklare marketingideeën, met als doel: meer verkopen. RetailTrends zoomt in een serie artikelen telkens in op een bepaald type gedrag. Het pratfall-effect staat centraal in deel drie. Pronk met je imperfectie en verover de klant. “Imperfectie maakt een merk menselijk en dus sympathieker.”

Het aprilnummer van RetailTrends is op 6 april verschenen. Ben jij ook member van RetailTrends? Je ontvangt dan iedere maand het printmagazine van RetailTrends, plus:

  • Toegang tot de digitale editie van het magazine

  • 10 extra gebruikersaccounts voor je collega’s

  • Korting op een aantal RetailTrends-events

  • Onbeperkt toegang tot RetailTrends.nl

  • Iedere dag het laatste nieuws in je mailbox

  • Toegang tot het volledige archief

  • De mogelijkheid je persoonlijke nieuwspagina samen te stellen

Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in