Statiegeld op plastic flessen mogelijk omhoog

Statiegeld op plastic flessen mogelijk omhoog

Het statiegeld op plastic flessen moet volgend jaar verhoogd worden naar 50 eurocent per fles, zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ingreep moet ervoor zorgen dat er meer statiegeldflessen ingezameld worden. Dat blijkt uit een vertrouwelijke brief van het ILT aan Verpact die in handen is van het FD. 

Het plan van de toezichthouder moet ervoor zorgen dat meer Nederlanders flesjes met statiegeld inleveren. In het nieuwe plan wordt het statiegeld op zowel grote als kleine plastic flessen verhoogd tot 50 cent. Bij grote flessen is dat nu 25 cent, bij kleine flessen 15 cent. Ook moeten meer sap- en zuivelflessen statiegeld krijgen. Het statiegeld op blikjes blijft in het voorstel van ILT gelijk. De verhoging moet ingaan vanaf juli 2025; statiegeld op sap- en zuivelflessen zou per begin 2025 ingevoerd worden.

De afgelopen jaren werd er rond de 70 procent van de grote en kleine drankflessen ingeleverd. Dat is nog altijd ruim onder de wettelijke doelstelling van 90 procent. Daardoor blijven er miljoenen euro’s aan niet geïnd statiegeld liggen bij Verpact, de opvolger van Afvalfonds Verpakkingen. De verhoging van het statiegeld mag pas omlaag als Verpact aantoont dat die 90 procent is behaald. Wanneer Verpact deze zomer niet de plannen voor volgend jaar op papier heeft kan het een dwangsom van 50 miljoen euro krijgen.

Dwangsom
De ILT dreigt ook dwangsommen op te leggen die kunnen oplopen tot een totaalbedrag van 250 miljoen wanneer Verpact niet op tijd aan bepaalde maatregelen voldoet. Zo moet de stichting statiegeldlogo’s op drankjes veranderen, op tijd extra statiegeldautomaten plaatsen en zorgen dat er op meer sap- en zuivelflessen statiegeld komt. 

Momenteel betalen producenten van sap- en zuiveldranken een bijdrage voor de afvalverwerking. Het ILT eist dat die bijdrage zo hoog wordt dat het statiegeldsysteem voordeliger wordt voor de fabrikanten. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!