‘Stijging inzameling statiegeldflessen en -blikjes’

‘Stijging inzameling statiegeldflessen en -blikjes’

De wettelijke doelstelling van 90 procent is echter nog ver weg.

Het aantal ingeleverde statiegeldflessen en -blikjes is in 2023 met 3 procent toegenomen. Dat meldt Verpact, de opvolger van Afvalfonds Verpakkingen, 1 jaar na de invoering van statiegeld op blikjes.

In 2023 werd 71 procent van de grote en kleine drankflessen ingeleverd. Dat is nog altijd ruim onder de wettelijke doelstelling van 90 procent. De wettelijke norm is vooral ver uit zicht door de inzameling van kleine plastic statiegeldflessen. Daarvan wordt 70 procent teruggebracht. Van grote flessen is dat 88 procent.

Sinds de invoering van statiegeldblikjes, op 1 april 2023, is het aantal ingeleverde exemplaren flink gegroeid. Waar het in het eerste kwartaal nog slechts 26 procent was, was dat in het derde kwartaal al 61 procent. In het laatste kwartaal van 2023 werden in totaal 65 procent van de blikjes ingeleverd. Ook hier geldt een wettelijke doelstelling van 90 procent.

In Nederland werd van 2021 tot en met 2023 in totaal voor 1,146 miljard euro aan statiegeld betaald voor plastic flessen en blikjes. Daarvan werd in totaal 772 miljoen euro weer geïnd. Hierdoor laten consumenten dus in totaal 374 miljoen euro liggen. Om consumenten verder aan te moedigen meer in te leveren, investeert Verpact de aankomende jaren verder in het statiegeldsysteem. Afgelopen december kondigde de stichting al aan duizenden extra machines te plaatsen bij onder andere supermarkten en winkelcentra.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!