Size doés matter: hierom kiest Pets Place voor meer meters

Size doés matter: hierom kiest Pets Place voor meer meters

Met het wegvallen (en weer terugkeren) van Dierspecialist én de overname van Jumper, staat het vizier op scherp in de dierenspeciaalbranche. Toch weet Pets Place door te groeien. Meest recente aanwinst: een nieuwe locatie aan de rand van Amersfoort, met ‘slechts’ 1300 vierkante meter winkeloppervlak. Bart Scheffer, coo van moederbedrijf IJsvogel Retail, over onlineconcurrentie, oud-BCC-panden en eigenzinnige keuzes. 

 

Vorig jaar rond deze tijd hadden telde Nederland nog 180 Pets Place-winkels. Hoe staan jullie er nu voor in aantallen?

“Ongeveer hetzelfde. Weet je wat het is: we hebben winkels in onze portefeuille tussen de 150 en 5.000 vierkante meter. Op het moment dat we een grote locatie verwerven in de buurt van de ‘kleintjes’ voegen we die vaak samen. Of we kiezen ervoor een kleine winkel te sluiten en een grote te openen. Het gaat ons er dus niet om dat we in winkelaantallen groeien, maar in de vierkante meters. Dat is onze strategie. 
 

We zeggen dus niet: we willen elk jaar 15 nieuwe winkels openen, maar kijken hoe we kwalitatieve meters kunnen...

Met het wegvallen (en weer terugkeren) van Dierspecialist én de overname van Jumper, staat het vizier op scherp in de dierenspeciaalbranche. Toch weet Pets Place door te groeien. Meest recente aanwinst: een nieuwe locatie aan de rand van Amersfoort, met ‘slechts’ 1300 vierkante meter winkeloppervlak. Bart Scheffer, coo van moederbedrijf IJsvogel Retail, over onlineconcurrentie, oud-BCC-panden en eigenzinnige keuzes. 

 

Vorig jaar rond deze tijd hadden telde Nederland nog 180 Pets Place-winkels. Hoe staan jullie er nu voor in aantallen?

“Ongeveer hetzelfde. Weet je wat het is: we hebben winkels in onze portefeuille tussen de 150 en 5.000 vierkante meter. Op het moment dat we een grote locatie verwerven in de buurt van de ‘kleintjes’ voegen we die vaak samen. Of we kiezen ervoor een kleine winkel te sluiten en een grote te openen. Het gaat ons er dus niet om dat we in winkelaantallen groeien, maar in de vierkante meters. Dat is onze strategie. 
 

We zeggen dus niet: we willen elk jaar 15 nieuwe winkels openen, maar kijken hoe we kwalitatieve meters kunnen toevoegen. Voor de grotere steden waar we nog niét zitten, zijn we dan wel weer heel actief op zoek naar nieuwe panden tot zo’n 3.000 vierkante meter.”

 

Dat klinkt gewaagd: in een uitdagende markt juist grotere vestigingen openen.

“Dat is juist heel logisch. Als je naar de hele markt kijkt, zie je dat de consument niet meer naar de kleinere dierenwinkels gaat. De winkeltjes van zo’n 100-200 vierkante meter verdwijnen dan ook als sneeuw voor de zon. 
 

Als iemand een keuze heeft voor een winkel van 200 of 1.000 meter, zal ‘ie eerder kiezen voor een grotere locatie, met meer productkeuze en advies. Dat is in onze sector niet anders dan in andere sectoren. Als je kijkt naar het aantal formules in dierbenodigdheden dat actief is in Nederland, valt het best mee. Dus ja, ik zie juist veel groeipotentieel.”

 

Hoe gaat die besluitvorming in zijn werk?

“We hebben diverse winkeltypes: van minimaal 450 tot zo’n 3.000 vierkante meter, waar we naast dierenspullen ook producten voor tuinonderhoud aanbieden. Per verzorgingsgebied kijken we naar wat het beste past. 
 

In Amersfoort hadden we bijvoorbeeld al een kleinere winkel, maar zochten we naar een flink groter pand. Na lang zoeken hebben we eindelijk een locatie gevonden van meer dan duizend vierkante meter, vlakbij het centrum én met een groot parkeerterrein. Dat was echt een gouden vondst.”

 

Wat maakt dat zo’n uitschieter? 

“Dat zit ‘m echt in de locatie. Naast dat de winkel groot is, zit deze ook nog eens op de perfecte plek: aan de rand van het centrum, inclusief parkeerterrein.  Kijk, hoe dichter je bij een stadscentrum zit, hoe beter je bereikbaar bent. In binnensteden wil je alleen niet zitten, want zonder parkeerplekken moeten klanten gaan sjouwen met diervoeding; daar houden ze niet van. Mensen willen voor je deur kunnen parkeren. In Amersfoort hebben we dat.
 

Daarnaast zitten er vlakbij ook nog eens 2 grote supermarkten, waarmee je zowel mensen vangt die doelgericht shoppen, als ook die hun dagelijkse boodschappen doen en even naar binnen wandelen. Daarmee maken we dus gebruik van 2 koopstromen. En die combinatie werkt voor ons echt geweldig.”

 

Is Pets Place op zoek naar meer van dit soort XL-locaties? 

“De winkel in Amersfoort is met 1.300 vierkante meter voor ons een vrij kleine winkel. Ons filiaal in Ede zou ik eerder typeren als XL-locatie, met bijna 5.000 vierkante meter. Dat is ook een goede vondst geweest: groot, goed bereikbaar en goed parkeren. Als ik dit soort locaties kan krijgen in de grote steden, zeg ik direct ja. 
 

De werkelijkheid is weerbarstiger. Dit soort plekken zijn echt lastig te vinden. Deze week openen we bijvoorbeeld een nieuwe winkel in het centrum van Lelystad, in een oud-BCC-pand. Een filiaal van 1600 vierkante meter, met daarboven een parkeergarage. Daar hoop ik er de komende tijd meer van te openen.”

 

Opvallend, want in oud-BCC-panden vind je vooral vestigingen van elektronicaretailers zoals Coolblue en MediaMarkt. Staan er meer van dit soort locaties op het programma? 

“Ik hoop het. Het gaat erom dat je snel bovenop de stapel ligt van de verhuurder. In dit geval is dat gelukt. En er is best wat beweging in retailvastgoed, dus het zou goed kunnen dat we op korte termijn meer op dit soort plekken kunnen openen.”

 

Zoals we al vaststelden zijn er veel verschuivingen in de dierenretail, met bijvoorbeeld het faillissement van Dierspecialist. Biedt dit kansen voor Pets Place? 

“We zetten al heel lang in op een sterk omnichannel ecosysteem, waarin we de klant de keuze laten voor on- of offline. Dat blijkt succesvol, en stelt ons in staat om te groeien en dus te investeren. Daarmee wordt het een vliegwiel. We zien nog steeds veel uitbreidingskansen, want niet overal in Nederland hebben we een winkel in de juiste maat. De komende jaren gaan we dus veel verhuizen, vergroten en openen. Er is nog best wat ruimte in ons land. Dat er partijen afvallen die kleine zelfstandige winkels bundelen, lijkt me een logisch gevolg van wat er gebeurt in de markt. 
 

Je kunt er niet meer onderuit om online en fysiek te combineren. Winkels kunnen niet meer zonder online, maar vice versa ook niet. Je moet zorgen voor een goede basis, met winkels en een sterke webshop. Met een derde, belangrijke pijler: schaalbaarheid. Je moet het betaalbaar kunnen houden voor de consument.”

 

Zoals gezegd is online in deze sector van onschatbare waarde. Voelen jullie de hete adem in de nek van Bol en Zooplus? 

“We zijn zelf heel actief op Bol, want marktplaatsen spelen nu eenmaal een rol. Mensen bestellen graag online, maar ik blijf geloven in de kracht van winkels. We zitten in een sector die het moet hebben van specialisme, en dat kan echt niet alleen online.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!