Branded content
De transitie van de Pets Place Boerenbond-winkels van IJsvogel Retail is in volle gang. Bestaande winkels zijn verbouwd en de komende drie jaar openen veertig tot vijftig nieuwe locaties hun deuren. Bij iedere verbouwing staat een verdere verduurzaming centraal.
Veranderende consumentenbehoeften vragen om veranderingen in het winkelconcept, weet managing director Ard Malenstein van IJsvogel Holding. “Onze Boerenbond-winkels waren van oudsher gevestigd in stedelijke gebieden. Dat vraagt om een dieper assortiment in vergelijking met de vestigingen in dorpen. Tegelijkertijd was er in de Pets Place-winkels behoefte aan meer vierkante meters. Zodoende hebben we besloten deze met elkaar te combineren. We hebben nu 180 Pets Place-vestigingen, waarvan er een kleine 70 gecombineerd zijn met Boerenbond. De combiwinkels komen vooral op locaties aan de rand van de stad met voldoende par keergelegenheid, terwijl we in de stadscentra kiezen voor alleen Pets Place.”
Bij iedere verbouwing staat verduurzaming centraal, legt formulemanager Patrick Nathoenie uit. “De kas wordt vervangen door constructieve bouw, zodat de isolatiewaarde stijgt. Daarnaast plaatsen we ledverlichting, maken we de daken geschikt voor zonnepanelen en laten we deze plaatsen. Uiteindelijk willen we als winkel zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn in onze energie.”
Groei
Ook in het assortiment van Pets Place Boerenbond heeft duurzaamheid een grote plek. Malenstein: “We zijn gestopt met de verkoop van vuurwerk in onze Boerenbond-vestigingen. Dat past niet meer bij onze missie door de samenvoeging met Pets Place en vuurwerk is niet goed voor het milieu. Daarnaast zijn we afgestapt van het verkopen van milieu-onvriendelijke bestrijdingsmiddelen. Onze tuinafdeling is helemaal gericht op duurzaam tuinieren. Dat kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld door het plaatsen van insectenhuisjes en vlinderkastjes en het gebruik van organische meststof in plaats van kunstmest.”
Ook wordt advies gegeven om met de tuinaanleg optimaal rekening te houden met de opwarming van de aarde. “Vroeger werden tuinen vaak helemaal dichtgelegd met tegels en andere harde materialen. Tegenwoordig hebben we regelmatig te maken met extreme regenbuien waardoor het regenwater niet snel genoeg afgevoerd kan worden. Watermanagement is daardoor steeds belangrijker. Daarover willen we klanten adviseren. Denk ook aan manieren om met het regenwater de tuin te besproeien. Dat zijn allemaal duurzaamheidsoplossingen die we op productniveau doorvoeren.”
De transitie slaat aan, stelt Nathoenie. “We trekken nieuwe klanten aan, vooral meer jongeren en vrouwelijke klanten. Ook onze omzet is gestegen.”
De komende jaren wordt de transitie verder doorgezet. “We zijn nu bijna klaar met het verbouwen van de bestaande vestigingen”, aldus Malenstein. “Tegelijkertijd openen we nieuwe vestigingen, variërend van 500 tot 3.000 vierkante meter. De komende 3 jaar willen we met 40 tot 50 winkels uitbreiden. Daarbij kijken we naar locaties in een verzorgingsgebied groter dan 50.000 inwoners. Voor locaties buiten stadscentra is voldoende parkeergelegenheid heel belangrijk. In de binnenstad houden we rekening met de bereikbaarheid en de nabijheid van een supermarkt. Van te voren doen we hier onderzoek naar. Daarbij kijken we welke doelgroepen bij de betreffende retailer winkelen en of deze aansluiten op onze doelgroepen.”
‘We proberen onze footprint zo laag mogelijk te houden’
Transitie
Bulsink neemt de verbouwing van de winkels voor zijn rekening. “We zijn ruim twee jaar geleden door een wederzijdse partner met deze general contractor in contact gekomen en zijn onze samenwerking met een klein project gestart, om af te tasten of hun dna overeenkomt met dat van ons. Als je zo’n grote transitie doormaakt dan is dat in onze ogen heel belangrijk. We zoeken de juiste partners om voor de lange termijn mee samen te werken en om samen aan onze ambitie te bouwen. Bulsink weet alles van verbouwingen en zo kunnen wij ons focussen op onze corebusiness: de retail. Deze tak van sport is uitdagend genoeg. Klantwensen veranderen met de dag.”
Pets Place Boerenbond is omnichannel, benadrukken Malenstein en Nathoenie. “Wij zitten midden in de digitalisering van ons bedrijf. Onze klanten denken niet meer bewust na over online of offline. Voor hen zijn de verschillen tussen de kanalen vervaagd. Ze kiezen bewust voor Pets Place Boerenbond. Daar spelen we onder meer op in met een loyaliteitsprogramma. Klanten die veel bij ons kopen krijgen extra voordeel.”
Het bieden van meerwaarde is eveneens heel belangrijk, vult Nathoenie aan. “Dat doen we enerzijds door winkels neer te zetten met een goede formule en huisstijl en anderzijds door een ruim assortiment te bieden. We hebben een eigen distributiecentrum met meer dan 20.000 artikelen, waaruit klanten ook kunnen putten als ze bepaalde producten niet in onze vestigingen kunnen vinden. Zo willen we hen optimaal bedienen.”
Daarbij wordt zoveel mogelijk service geboden. “Willen mensen het artikel thuisbezorgd hebben? Of het liever in de winkel laten bezorgen? Alles is mogelijk. Wij kunnen ook van winkel naar winkel vervoeren. Ook op die manier proberen we onze footprint zo laag mogelijk te houden.”
Verder speelt service in de vorm van kennis en advies een rol. “Consumenten willen niet meer alleen een product kopen, maar ook informatie krijgen over de verzorging van hun dier en hoe ze duurzaam kunnen genieten van hun tuin. Of hoe ze het best groente en fruit kunnen kweken”, weet Malenstein. “Daarmee zorgen we dat de klant zo lang mogelijk bij ons blijft.”
Leonard Van Liere 17 apr, 23:05
H van Thiel 29 mrt, 20:31