Het lijkt al lang geleden, maar voor retailers zal het voelen alsof het gisteren gebeurde: de coronapandemie vereiste ineens een verschuiving van focus op de klant naar focus op de supply chain. In veel categorieën nam de vraag plotseling toe en werden waardeketens onder druk gezet.
Inmiddels weten we dat dergelijke “outliers” vaker zullen plaatsvinden. Dit betekent dat je snel moet schakelen in je dagelijkse processen en besluiten moet nemen op strategisch niveau. Drie zaken staan daarbij centraal: interne processen, flexibiliteit van medewerkers en technologie.
In dit magazine ‘Future of Retail’ kijkt SAS naar kansen en uitdagingen voor de retail en Consumer Packaged Goods (CPG) markt op zowel de korte als lange termijn. We doen dit aan de hand van praktijkverhalen van onder andere Heineken en Intergamma. Hoe zorgen deze bedrijven voor flexibele processen, hoe nemen zij mensen daarin mee en hoe blijven ze wendbaar met behulp van data en technologie?
Forecasting speelt een belangrijke rol om grip te houden op de toekomst. SAS Retail & CPG Director Ronald Breedveld gaat daarom in op digital twins en hoe die kunnen worden ingezet om de besluitvorming te ondersteunen.
Hoewel het belang van flexibele supply chains is toegenomen, moeten retailers en CPG-bedrijven ook de klant niet uit het oog verliezen. Wat is er nodig om klanten in real-time en persoonlijk te benaderen, zodat zij trouwe fans en volgers blijven of worden? De KNVB, de Amerikaanse beauty retailer Ulta Beauty en Manager SAS MarTech Solutions Consultants Michiel Kleijn delen hun visie en inzichten op klantbeleving en fan engagement.
Het is duidelijk dat de retail zich in spannende tijden bevindt. Vanuit SAS helpen wij retailers & CPG-bedrijven met forecasting & demand planning, customer intelligence, voorraad – en assortimentoptimalisatie, prijs- & promotieplanning, real-time decisioning en één-op-één messaging via online en offline kanalen.
Kortom: hoe complexer je vraagstuk, hoe beter SAS in staat is je te helpen.
Jelle Rietveld
Account Executive SAS
Jelle.Rietveld@sas.com
Reacties 0