Het straatbeeld verandert in een veel te hoog tempo. Talrijke logo’s van retailformules die de winkelstraten kleur hebben gegeven, zijn dit jaar van de gevels verdwenen. De redenen ken je allemaal: de hoge inflatie, de hoge huurprijzen, de hoge personeelskosten, de worsteling met het online kanaal en de terugbetaling van de coronasteun waardoor de problemen uit de coronacrisis als een boemerang terugkeren.

 

Binnen Simac zijn we geschrokken van de snelheid waarmee retailformules verdwijnen. Deze ontwikkeling sterkt ons in onze overtuiging dat we de juiste strategie hebben ingezet. Die strategie voorziet erin dat wij ons ontwikkelen tot een proactieve IT-partner die niet alleen winkels in de lucht brengt en houdt, maar ook ondernemers helpt om kansen te signaleren en te verzilveren.


In dit magazine lees je hoe we dat doen. Collega Jonathan van Raaij vertelt over onze visie op de winkel van de toekomst, waarin nieuwe technologieën nieuwe mogelijkheden bieden om klanten te boeien en te binden. Jumbo en Welkoop vertellen hoe wij Xperience Level Agreements (XLA’s) inzetten om de tevredenheid van IT-gebruikers te verbeteren. En zoals Dimitri Schippers van Jumbo zegt: tevreden medewerkers resulteren in betere winkels en dus ook blijere klanten.


Daarnaast laten we zien hoe MS Mode en America Today hun winkelautomatisering op orde brengen, zodat ze hun omnichannelstrategie een verdere impuls kunnen geven. HEMA vertelt hoe ze PDA’s inzetten om de communicatie op de winkelvloer te verbeteren.


Helemaal nieuw is dat we nu ook IT-ondersteuning bieden voor de hele logistieke keten vanaf het distributiecentrum tot aan de voordeur van de klant. Daarvoor maken we gebruik van de diensten van ons Belgische zusterbedrijf Simac Phi Data, dat sinds een jaar deel uitmaakt van de Simac-groep en haar ervaring met automatische identificatie, mobiele apparatuur en het internet of things nu ook in Nederland inzet.


Tot slot wijs ik je op de krappe arbeidsmarkt. Je weet hoe belangrijk goede medewerkers zijn voor de continuïteit van je bedrijf. Dat geldt ook voor ons. Daarom zijn we trots op de uitverkiezing tot Great Place To Work. Wij blijven investeren in onze medewerkers, zodat we tot in lengte der jaren de IT-partner blijven die je zoekt.

 

Peter Plaum, chief commercial officer bij Simac

 

 

Kom meer te weten over Simac