Ook een luxemerk als Chanel wil een graantje meepikken van selfiemakende influencers. Eerder dit jaar opende Atelier Beauté zijn deuren in SoHo, New York. Met gepersonaliseerde producten, een shopervaring op maat en een Instagrammable storedesign aast het merk op een plekje in de harten van Gen Z.


Met meer dan honderd jaar op de teller, elf miljard dollar omzet en als nog een van de weinige onafhankelijke luxemerken heeft Chanel de status van icoon wel bereikt. Gekeken naar de financiële prestaties, het belang van de merknaam bij overnames en de concurrentiekracht is het Franse bedrijf na Louis Vuitton het sterkste luxemerk ter wereld. En ondanks het overlijden van jarenlang artistiek directeur en hoofdontwerper Karl Lagerfeld eerder dit jaar, verwacht het modebedrijf 2019 met vergelijkbare resultaten af te sluiten.
 


Chanel investeerde vorig jaar 122 miljoen dollar in ontwikkeling en onderzoek. Een van de resultaten: een nieuw winkelconcept waarmee men klanten niet wil overhalen om te kopen, maar om te ‘ervaren’. De eerste vestiging van Atelier Beauté opende eerder dit jaar zijn deuren in SoHo, New...