Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.

Ein neues Lied, ein besseres Lied, 
O Freunde, will ich euch dichten! 
Wir wollen hier auf Erden schon. 
Das Himmelreich errichten!
-    Heinrich Heine, Ein Wintermärchen

Ja mensen, onder wie retailers, als deze rottijd voorbij is dan breekt er een nieuwe tijd aan en zal een hemelse tijd op deze aardbol aanbreken. Dat hoor ik tenminste van alle kanten. Laten we eens beginnen met thuiswerk. Dat zet ook na de coronacrisis door met als gevolg dat er nog nauwelijks files te bekennen zijn en de lucht kraakhelder wordt. Duurzaamheid! Iedereen leeft straks een duurzaam leven en alle energie is per definitie groene energie. Fastfashion verdwijnt en de miljoenen mensen die dan zonder werk komen te zitten krijgen dan werk in honderd procent schone sectoren. We...