Voor de zesde keer presenteert RetailTrends de resultaten van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. In een driedelige serie duiden we de belangrijkste ontwikkelingen en opvallendste verschuivingen. Vandaag deel 2: wat we kunnen leren van online spelers.

De succesformule van de grote online retailmerken is vooral hun specialisatie. In het Retail Merkenonderzoek is dit te zien door de hoge kwaliteitspositie die de online spelers innemen. De beste voorbeelden hiervan zijn Zooplus als dé online dierenspeciaalzaak, fietsenspecialist Fietsenwinkel.nl en de succesvolle aanbieder van cartridges en toners 123inkt.nl. Voor de consument is, ook in de merknaam, glashelder wat deze winkels doen. En de klant heeft veel bewondering voor de gedegen kwaliteit die deze spelers leveren. De grote, succesvolle webwinkels zijn dus de hedendaagse vakspecialisten. Zolang deze specialisten hun belofte blijven waarmaken en meegaan met de tijd, is er weinig ruimte voor veel succesvolle concurrenten. 

Het is een open deur dat nationale topmerken, zoals HEMA en Blokker, van de online spelers kunnen leren hoe je een perfect functionerende webwinkel inricht. Een veel belangrijkere les die ze van hun online collega’s kunnen leren is dat het maken van scherpe keuzes de basis...