Retail Merkenonderzoek 2020: wat we kunnen leren van online spelers
Voor de zesde keer presenteert RetailTrends de resultaten van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. In een driedelige serie duiden we de belangrijkste ontwikkelingen en opvallendste verschuivingen. Vandaag deel 2: wat we kunnen leren van online spelers.
De succesformule van de grote online retailmerken is vooral hun specialisatie. In het Retail Merkenonderzoek is dit te zien door de hoge kwaliteitspositie die de online spelers innemen. De beste voorbeelden hiervan zijn Zooplus als dé online dierenspeciaalzaak, fietsenspecialist Fietsenwinkel.nl en de succesvolle aanbieder van cartridges en toners 123inkt.nl. Voor de consument is, ook in de merknaam, glashelder wat deze winkels doen. En de klant heeft veel bewondering voor de gedegen kwaliteit die deze spelers leveren. De grote, succesvolle webwinkels zijn dus de hedendaagse vakspecialisten. Zolang deze specialisten hun belofte blijven waarmaken en meegaan met de tijd, is er weinig ruimte voor veel succesvolle concurrenten.
Het is een open deur dat nationale topmerken, zoals HEMA en Blokker, van de online spelers kunnen leren hoe je een perfect...
Voor de zesde keer presenteert RetailTrends de resultaten van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. In een driedelige serie duiden we de belangrijkste ontwikkelingen en opvallendste verschuivingen. Vandaag deel 2: wat we kunnen leren van online spelers.
De succesformule van de grote online retailmerken is vooral hun specialisatie. In het Retail Merkenonderzoek is dit te zien door de hoge kwaliteitspositie die de online spelers innemen. De beste voorbeelden hiervan zijn Zooplus als dé online dierenspeciaalzaak, fietsenspecialist Fietsenwinkel.nl en de succesvolle aanbieder van cartridges en toners 123inkt.nl. Voor de consument is, ook in de merknaam, glashelder wat deze winkels doen. En de klant heeft veel bewondering voor de gedegen kwaliteit die deze spelers leveren. De grote, succesvolle webwinkels zijn dus de hedendaagse vakspecialisten. Zolang deze specialisten hun belofte blijven waarmaken en meegaan met de tijd, is er weinig ruimte voor veel succesvolle concurrenten.
Het is een open deur dat nationale topmerken, zoals HEMA en Blokker, van de online spelers kunnen leren hoe je een perfect functionerende webwinkel inricht. Een veel belangrijkere les die ze van hun online collega’s kunnen leren is dat het maken van scherpe keuzes de basis is van het ondernemerssucces. Als HEMA en Blokker – net als de online specialisten - ook een heldere marktpositie kiezen, kunnen zij ook weer een succesvolle topspeler worden, en dan uiteraard zowel via de fysieke winkels als online.
Amazon nieuw in top 10 retailers met hoogste groeiverwachting, Zalando eruit
Sinds de start van het Retail Merkenonderzoek in 2015 bezetten bol.com en Action de eerste en tweede plaats op de ranglijst van verwachte groeiers. Van een pure online retailer én een puur fysieke winkelketen verwacht de Nederlandse consument al vijf jaar lang de meeste groei in de komende twee jaar. Een duidelijker bewijs dat er volop kansen liggen in de fysieke retailwereld is eigenlijk niet mogelijk. En dat in de top tien van groeiers slechts drie online retailers staan, onderstreept deze conclusie. Naast bol.com zijn alleen Coolblue en Amazon de verwachte online winnaars van de toekomst.
Door de sprong van Amazon in de ranglijst van meest verwachtingvolle spelers verdwijnt Zalando uit de top 10. De overige negen spelers staan al vier jaar in deze ranglijst, waarmee hun succes voor de komende jaren verzekerd lijkt. Alleen Lidl moet oppassen om niet verder weg te zakken. De discountketen stond jarenlang op de derde groeipositie, daalde in 2019 naar plek vier en moet nu genoegen nemen met de zevende plaats. Er is dus werk aan de winkel bij Lidl om de wind in de zeilen te houden.
Over het Retail Merkenonderzoek
Met het Retail Merkenonderzoek monitort Hendrik Beerda Brand Consultancy sinds 2015 de kracht en reputatie van de honderd grootste retailmerken van Nederland in omzet. De meest opmerkelijke ontwikkelingen op sectorniveau worden elk jaar in RetailTrends gepresenteerd. Samen met de Universiteit van Amsterdam is het onderliggende onderzoeksmodel, BrandAlchemy™, ontwikkeld. Met BrandAlchemy™ wordt ook merkenonderzoek uitgevoerd in de sponsor-, sport-, cultuur-, boeken-, evenementen-, dagattractie- en goededoelensector en voor steden, streken en provincies. Sinds 2006 zijn met het onderzoeksmodel drieduizend merken gemeten en hebben 675 duizend respondenten aan de onderzoeken deelgenomen. Het Retail Merkenonderzoek kent twee stappen. Eerst wordt een selectie gemaakt van de honderd grootste retailers op basis van omzet. Daarna verricht men voor deze honderd merken grootschalig online marktonderzoek naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op veertig factoren onderzocht: merkkracht (bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (zestien factoren), merkprestatie (achttien factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;