Meten is weten, behalve in het geval van experiencemarketing. Het succes daarvan laat zich niet zomaar omrekenen naar keiharde euro’s, aldus brandingexpert Paul Stanway. “Als we serieus gaan nadenken over meetmethodes, dan moeten we van de gedachte af dat er een standaardmethode bestaat.”

Schoenenmerk Converse opende dit jaar een pop-up hotel, met themakamers ingericht door celebrity's als Yung Lean (foto) en A$AP Nast. Er waren verschillende activiteiten en in de kelder zat een Converse-winkel. Een goed middel om de ROI van experiencemarketing te meten, aldus Stanway.

IKEA was er vroeg bij. In 2011 organiseerde de meubelretailer The big sleepover in een van zijn winkels in Essex, in het zuiden van het Verenigd Koninkrijk. Via de Facebook-pagina I wanna have a sleepover in IKEA hadden liefst honderdduizend belangstellenden zich aangemeld. Honderd gelukkigen brachten uiteindelijk een nacht door in de winkel, op een bed en matras van IKEA. Er draaide een film, beroemdheden vertelden een verhaaltje voor het slapengaan én er was een heuse slaapexpert aanwezig....