“Net zoals je niet hoeft te roken om in de tabak te werken, hoef je ook geen klusser te zijn om bij een doe-het-zelfketen aan de slag te gaan”, vertelt Cora Kleinhout in de RetailTrends-podcast. Vijf inzichten.

Via een carrière in de tabak (British American Tobacco), de drank (Bacardi), een paar jaar in de retail (Praxis en Pets Place/Boerenbond) en een tijd als zelfstandig ondernemer is Cora Kleinhout sinds 2019 formuledirecteur bij Gamma. “Net zoals je niet hoeft te roken om in de tabak te werken, hoef je ook geen klusser te zijn om bij een doe-het-zelfketen aan de slag te gaan”, vertelt ze in de RetailTrends-podcast. Vijf inzichten.


‘Waar is de confetti?’
De overstap van Bacardi naar Praxis was voor Kleinhout ‘echt wel wennen’. “Van het bouwen van een premium, fast moving merk met een lange strategische focus op drie à vier jaar kom je in de dagelijkse heartbeat van de retail waar je winkels opent”, legt ze uit. “Bij de eerste winkelopening van Praxis moest ik een folder laten maken met mijn team en ik kreeg van de operationele directeur de vraag: ‘Waar is de confetti?’” Bij Bacardi was het motto ‘hoe mooier hoe beter’ in de kleuren zwart en goud. “Toen moest ik ineens een folder maken met ballonnen en confetti op de voorkant. Dat was even schakelen.”


‘Gamma en Karwei zou ik niet verdelen in man en vrouw’
Gamma en Karwei vallen beide onder Intergamma, maar voeren elk een eigen koers. Enkele jaren terug ging Karwei zich meer focussen op inrichten en woondecoratie, waardoor de formule ook de vrouwelijke klusser zou moeten bedienen. “We hebben veel aandacht besteed aan het onderscheid van de twee merken. Karwei voor het inrichten en decoreren, Gamma voor de functionele invulling van de klussen. Ik zou het niet verdelen als man – vrouw, want eigenlijk is heel Nederland de doelgroep van Gamma”, legt Kleinhout uit. “We helpen Nederlanders om van hun huis en tuin een thuis te maken, op een manier die past bij het merk.”


‘Gamma wil Nederland helpen verduurzamen, op een manier dat iedereen mee kan’
Om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van Nederland, doet Gamma ‘wat er van een retailer verwacht mag worden’, zoals bijvoorbeeld alleen hout met een keurmerk verkopen. “Ik vind het belangrijker om te focussen op de verduurzaming van woningen”, vertelt Kleinhout. Gamma doet dat stap voor stap, door eerst uit te leggen hoe je een woning duurzamer maakt. Volgens de formuledirecteur begint dat met de kleine klus, isolatie en ventilatie goed op orde krijgen. Pas dan maak je de stap naar natuurlijke energiebronnen, zonnepanelen en warmtepompen. “We zijn begonnen aan die reis en die gaan we verder doorontwikkelen, maar wel op een manier dat Nederland mee kan.”


‘Hornbach is voor Gamma de grootste concurrent’
Doe-het-zelfketen Hornbach meent een procent marktaandeel te winnen met elke nieuwe winkel die de retailer opent. Dat maakt de keten een relevante concurrent voor Gamma, stelt Kleinhout. “Als je naar onze markt kijkt en je kijkt naar de traditionele doe-het-zelfpartijen dan zijn natuurlijk Hornbach en Bauhaus relevante concurrenten. Hornbach voor een formule als Gamma de grootste.” 


Toch verschillen de ketens ook van elkaar. Zo heeft Hornbach een groot assortiment dierenproducten, terwijl Gamma juist fiets- en autoproducten verkoopt. Op het eerste oog een branchevreemd product. “Daar zijn we ooit heel bewust mee gestart na het wegvallen van Halfords. Daardoor hebben we structureel een deel van de markt over weten te nemen en is het een vast onderdeel van het assortiment geworden en zien wij niet als branchevreemd”, aldus Kleinhout.


‘Door de integratie van online is de grootte van de vestigingen minder relevant’
Dat de coronacrisis de online transitie heeft versneld, is ook bij Gamma geen verrassing meer. Volgens Kleinhout gaat die ontwikkeling de komende jaren alleen nog maar verder versnellen. “De integratie van online voeren we nu al verder door op de winkelvloer, in bijvoorbeeld het trainen van personeel of in de aanbiedingen naar de consument”, legt de formuledirecteur uit.

Door die ontwikkeling verwacht Kleinhout bovendien dat het aantal vierkante meters niet meer wordt, maar juist minder. “Dat betekent minder grote vestigingen, of zelfs minder vestigingen. De grootte van de vestigingen is namelijk door online minder relevant.” Een gedeelte van het assortiment koopt de klant graag in de winkel, het andere deel bestellen ze liever online, meent Kleinhout. “De winkels zullen uiteindelijk meer focussen op beleving en uitleg geven over de klus. Ook is er meer ruimte voor click & collect.”

 

Luister de podcastaflevering nu via deze link op Spotify en abonneer je direct om geen enkele aflevering te missen.

 
 

 

 

 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!