Meer omzet, een hogere brutobedrijfswinst, nieuwe winkels. Action groeit door. Wat merkt de koopjesketen nou precies van de coronacrisis? En wat valt verder op in de cijfers die de Britse eigenaar 3i presenteerde?


5,569 miljard euro

Van een omzet van ruim 1,5 miljard in 2014 naar bijna 5,6 miljard in 2020. De groei zit er flink in bij Action. Maar de stijging was in 2020 relatief gering: een toename van 8,9 procent. In 2019 viel de omzet nog 21,3 procent hoger uit dan het jaar ervoor.


Oftewel: Action heeft wel degelijk last van de coronacrisis. Dat komt door de lockdowns in de diverse landen. De omzet van bestaande winkels viel daardoor 1,4 procent lager uit dan een jaar eerder. Buiten die lockdownperiodes werd er wel meer verkocht. Vooral in Oostenrijk (+ 20,7 procent) en Duitsland ( + 19,4 procent) gingen er veel meer spulletjes over de toonbank. In Polen namen de verkopen buiten de lockdowns met 14,5 procent toe, in Frankrijk met 13,2 procent, in België met 11,8 procent en in Nederland met 8,4 procent.