Meer omzet, een hogere brutobedrijfswinst, nieuwe winkels. Action groeit door. Wat merkt de koopjesketen nou precies van de coronacrisis? En wat valt verder op in de cijfers die de Britse eigenaar 3i presenteerde?
5,569 miljard euro
Van een omzet van ruim 1,5 miljard in 2014 naar bijna 5,6 miljard in 2020. De groei zit er flink in bij Action. Maar de stijging was in 2020 relatief gering: een toename van 8,9 procent. In 2019 viel de omzet nog 21,3 procent hoger uit dan het jaar ervoor.
Oftewel: Action heeft wel degelijk last van de coronacrisis. Dat komt door de lockdowns in de diverse landen. De omzet van bestaande winkels viel daardoor 1,4 procent lager uit dan een jaar eerder. Buiten die lockdownperiodes werd er wel meer verkocht. Vooral in Oostenrijk (+ 20,7 procent) en Duitsland ( + 19,4 procent) gingen er veel meer spulletjes over de toonbank. In Polen namen de verkopen buiten de lockdowns met 14,5 procent toe, in Frankrijk met 13,2 procent, in België met 11,8 procent en in Nederland met 8,4 procent.
Meer omzet, een hogere brutobedrijfswinst, nieuwe winkels. Action groeit door. Wat merkt de koopjesketen nou precies van de coronacrisis? En wat valt verder op in de cijfers die de Britse eigenaar 3i presenteerde?
5,569 miljard euro
Van een omzet van ruim 1,5 miljard in 2014 naar bijna 5,6 miljard in 2020. De groei zit er flink in bij Action. Maar de stijging was in 2020 relatief gering: een toename van 8,9 procent. In 2019 viel de omzet nog 21,3 procent hoger uit dan het jaar ervoor.
Oftewel: Action heeft wel degelijk last van de coronacrisis. Dat komt door de lockdowns in de diverse landen. De omzet van bestaande winkels viel daardoor 1,4 procent lager uit dan een jaar eerder. Buiten die lockdownperiodes werd er wel meer verkocht. Vooral in Oostenrijk (+ 20,7 procent) en Duitsland ( + 19,4 procent) gingen er veel meer spulletjes over de toonbank. In Polen namen de verkopen buiten de lockdowns met 14,5 procent toe, in Frankrijk met 13,2 procent, in België met 11,8 procent en in Nederland met 8,4 procent.
De brutobedrijfswinst (ebitda) kwam uit op 609 miljoen euro, een stijging van 12,4 procent. De nettowinst werd nog niet bekendgemaakt.
1716 winkels
Dat de omzet uiteindelijk 8,9 procent hoger uitviel, kwam doordat Action er 164 winkels bij kreeg. Dat was wel een stuk minder dan de drie jaar ervoor, toen er jaarlijks minimaal 230 bij kwamen. Door de coronacrisis konden er vooral in de eerste helft van het jaar minder winkels worden geopend dan de bedoeling was.
Polen was met 44 nieuwe winkels in 2020 koploper. In zowel Frankrijk als Duitsland kwamen er 42 bij. Oostenrijk kreeg vijftien nieuwe Actions, Nederland acht, België zeven en Luxemburg eentje. Tsjechië was het achtste land waar de keten actief werd; daar werden vijf winkels geopend. Eind vorig jaar stond de teller op 1716 Action-winkels.
Dit voorjaar volgt Italië, waar in het noorden vijf á zeven winkels worden geopend. De primeur is voor Vanzaghello, zo'n 35 kilometer boven Milaan. De winkels in de regio's Lombardije en Piemonte krijgen hun producten in eerste instantie vanuit het distributiecentrum in het Franse Belleville. Zowel in Slowakije (Bratislava) als in Polen (Bierun) komt er dit jaar een distributiecentrum bij. Volgend jaar komt er nog een dc in het Franse Ensuès.
Op dit moment zijn alle Action-winkels in België, Luxemburg, Oostenrijk en Polen open. Dat geldt ook voor Tsjechië, zij het met een beperkt assortiment. In Nederland kan er op afspraak gewinkeld worden (twintig minuten) en is ook click & collect beschikbaar. In Frankrijk zijn bijna alle winkels open, in Duitsland gaat het om 157 van de 391 winkels.
64 procent van de huishoudens
Action blijkt een winkel voor iedereen. Uit cijfers van GfK blijkt dat in Nederland 64 procent van de huishoudens er ten minste één keer in het halfjaar komt. Bijna zes op de tien bezoekers is vrouw. Iets meer dan de helft van de klanten heeft een hoog of middeninkomen. Er komen meer hoog- dan laagopgeleiden. Bijna de helft van de klanten is ouder dan vijftig jaar.
"Arme mensen hebben lage prijzen nodig. Rijke mensen houden van lage prijzen", zei topman Sander van der Laan vorige week tegen het Noordhollands Dagblad.
Zo'n zestig procent van de producten bij Action is goedkoper dan twee euro. Voor drie procent moet meer dan tien euro worden afgerekend. Het assortiment bestaat uit zo'n zesduizend artikelen, verdeeld over veertien categorieën. Elke week worden tussen 150 en 200 nieuwe producten toegevoegd.
Op Facebook vinden 2,3 miljoen mensen Action leuk, een stijging van 21 procent. Op Instagram heeft de keten 1,8 miljoen volgers, vijftig procent meer dan in 2019.
Negen miljard omzet in 2023
Action wil de komende jaren flink doorgroeien. De keten mikt op een omzet van negen miljard euro in 2023. Het aantal winkels moet dan rond de 2750 liggen en de keten wil dan in ruim twaalf landen actief zijn. De ebitda zou dan meer dan een miljard moeten zijn. Action verwacht dan ongeveer vijftien distributiecentra te hebben, nu zijn dat er negen.
Action-topman Sander van der Laan is op 9 september een van de sprekers tijdens RetailTrends Live in het DeLaMar Theater. Kijk voor het hele programma en tickets op de website van het event.