Er moest iets gebeuren bij 100% Football. De voetbalwinkelketen dreigde over een paar jaar buitenspel komen te staan: simpelweg te klein. 11teamsports, een Europese gigant, bracht redding. “Nu speel je Champions League.”

Er moest iets gebeuren bij 100% Football. De voetbalwinkelketen dreigde over een paar jaar buitenspel komen te staan: simpelweg te klein. 11teamsports, een Europese gigant, bracht redding. “Nu speel je Champions League.”


Een sportzaakje van zestig vierkante meter, inclusief magazijn. Zo begon het avontuur van Walter van den Belt in 1988 in Apeldoorn. Vanaf 2006 besloot hij zich uitsluitend op voetbal te richten: Sportshop Walter van den Belt werd 100% Voetbal. Een logische stap: “Van de twaalf artikelen werden er drie gewoon verkocht, drie gingen er in de aanbieding, drie gingen er naar familie en drie naar de opkoper. Met alles wat met voetbal te maken had, was dit niet aan de orde.”


Hij bouwde zijn bedrijf langzaam maar zeker uit tot een franchiseketen. “Alleen dat waren allemaal vrienden van me.” Echt groot werd 100% Voetbal niet, ook niet nadat in 2019 de naam werd veranderd in 100% Football. “We schoten tekort op marketing. En de eigen voorraad voor de webshop was niet voldoende om in de markt te komen.” Op het hoogtepunt had 100% Football 25 winkels. Nu zijn daar nog negen van over: acht in Nederland en eentje in België.


De overige franchisers stapten in de zomer van vorig jaar over naar Voetbalshop.nl. "Wij konden de verwachtingen die bij hen leefden niet waarmaken. We waren te klein, in alles." Voetbalshop.nl had 100% Football ook graag willen overnemen, zei Roland Heerkens van moederbedrijf de Badge Groep destijds. Maar gesprekken met Van den Belt liepen spaak. “Ik heb twee keer gesproken, maar er was geen chemie”, zegt Van den Belt.


Pionnetje op groot speelveld
Dat er schaalvergroting nodig was, zag hij in 2019 al in. Van den Belt kwam toen in contact met Martin Huizer, die onder meer 23 jaar bij Nike werkte. Die stelde samen met André Vasterman, die ruim 25 jaar bij Nike werkzaam was, medio 2020 vast dat het belangrijk was om aansluiting te vinden bij een grote Europese speler. Zo kun je veel beter zakendoen met Adidas, Nike en Puma, de grote drie. “Anders blijf je een pionnetje op het alsmaar groter wordende speelveld”, zegt Huizer.


Vasterman en Huizer zagen in het Duitse 11teamsports de ideale partner voor 100% Football. Dat is van oorsprong ook een familiebedrijf. Oliver Schwerin nam het over van zijn ouders en bouwde het uit tot een Europese gigant. “Met een omzet van zo'n 250 miljoen euro per jaar”, zegt Vasterman. “Daarbij hebben ze zich altijd gespecialiseerd in teamwear, dat zit in het DNA en is in de naam van het bedrijf verweven.” En 11teamsports vindt lokaal ondernemerschap belangrijk. “Nooit vergeten waar je vandaan komt.”

Walter van den Belt, André Vasterman en Martin Huizer.

In november vorig jaar werd er voor het eerst contact gelegd met 11teamsports. Toen ze met Schwerin spraken, bleek dat 100% Football al bovenaan zijn lijstje stond om ooit het gesprek mee aan te gaan. “Dat praat wel makkelijker”, zegt Vasterman. “In het tweede gesprek was het al bijna beklonken, alleen zeiden ze tegen ons (Vasterman en Huizer, red.): we willen dat jullie dan ook instappen. Wij hadden daar eigenlijk niet bij nagedacht. Wij dachten: wij gaan Walter ergens aanprijzen om een overname te bewerkstelligen.” Uiteindelijk leidde het ertoe dat ze samen met Van den Belt 11teamsports Benelux gaan leiden. Huizer: “Met alle respect voor 100% Football, maar nu speel je wel Champions League.”


De negen winkels van 100% Football worden de komende maanden aangepast, te beginnen met de vestigingen in Apeldoorn en Luik. Eind deze week hebben alle winkels de nieuwe naam al op de gevel. De webshop is deze donderdag overgezet. “We blijven een eigen organisatie”, zegt Huizer. “Die is weliswaar voor een groot deel eigendom van het Duitse moederbedrijf, maar de lokale autonomie blijft. En wij gaan nu 11teamsports op de kaart zetten. Het is een nieuwe speler in de Benelux. In de branche kent men de naam, maar veel consumenten zullen die nog niet kennen.”


Uitbreiding in Benelux
Het in 2007 opgerichte bedrijf heeft met de Benelux erbij vanaf nu in veertien landen een webshop. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heeft 11teamsports ruim dertig winkels. Hoeveel winkels er in de Benelux bij komen, weten de drie nog niet. “Het is niet dat we binnen een jaar twintig deuren moeten openen. De ondernemer moet passen in onze strategie”, zegt Huizer.


Vasterman: “En dat betekent: we gaan van een fysieke voetbalspeciaalzaakketen naar een omnichannel. Daarbij willen we de teamwearconsument als eerste aan ons binden. Via de fysieke winkel en de webshop kan hij alles wat hij nodig heeft vinden. Een toekomstige retailer moet bij ons daadwerkelijk zijn sporen hebben verdiend in de teamwear. Daarnaast willen we natuurlijk een goede winkel zijn, met goed advies, de beste producten en de beste service. Als we dat kunnen uitbreiden met de juiste partners, dan gaan we dat zeker doen. Kunnen we ze niet vinden, dan is het ook oké.”


Maar Huizer ziet nog voldoende 'witte vlekken'. “We hebben op dit moment geen winkels in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Almere. Allemaal grote steden, waar veel clubs zitten. Daarnaast hebben we nog België en Luxemburg. We hebben één winkel in Wallonië, nog niets in Vlaanderen. Dus de ruimte is er. We hebben onze radar aangezet.”


Van den Belt staat er rationeel in. Was hij op eigen kracht doorgegaan, dan was hij vroeg of laat 'opgegeten'. “Of je krijgt geen producten meer. Of geen producten meer op het juiste niveau. Ik zie het als een volgende stap. Zelfs op mijn leeftijd, ik ben 58, word ik er heel enthousiast van.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!