Houten vaten, oude mannen met snorren en dure flessen wijn. Het is het bekende beeld van de traditionele wijnhandel. Dat kan klanten afschrikken. Het lijkt er dan misschien op dat kwaliteitswijnen alleen zijn weggelegd voor de kenner of degene met diepe zakken. Niet als het aan Grapedistrict ligt.


Freek Padberg en Gijs Groenevelt startten hun wijnspeciaalzaak – waar uitsluitend wijn verkocht wordt - vijftien jaar geleden. Beiden waren eerst werkzaam bij Heineken. Waar de consument een uitgesproken merkvoorkeur heeft voor bier ('je houdt bijvoorbeeld of van Amstel of van Grolsch'), viel het de mannen op dat die vlieger niet opgaat voor wijn. “Bij wijn krijg je wat in je glas geschonken, maar daarbij speelt het merk geen enkele rol”, vertelt Padberg. 


Het is een van de twee redenen dat Grapedistrict in het leven werd geroepen. De andere is de ‘kennisaura’ die om wijn heen hangt. “Als je het platslaat heb je of de anonieme supermarkt waar niemand je helpt en het alleen maar gaat om bulkwijnen. Of je hebt de hogere drempel van de wijnwinkel.” Bij Grapedistrict draait het...