Startup van de maand: Food for Skin

Food for Skin is een huidverzorgingsmerk dat honderd procent natuurlijk is en voor een groot deel bestaat uit groente, waarvan een deel circulair. “Wij bieden een alternatief voor de meer chemische en traditionele huidverzorgingsmerken. Wij laten zien dat het anders kan”, aldus Angela Ursem.

Food for Skin is een huidverzorgingsmerk dat honderd procent natuurlijk is en voor een groot deel bestaat uit groente, waarvan een deel circulair. Groente? Ja, groente. “Wij bieden een alternatief voor de meer chemische en traditionele huidverzorgingsmerken. Wij laten zien dat het anders kan”, aldus Angela Ursem. Samen met haar zus Cathy is zij de oprichter van startup Food for Skin.


Na bijna drie jaar ontwikkelen ging Food for Skin vorig jaar november live. Inmiddels hebben ze vijftienhonderd tevreden klanten en sleepte ze onlangs twee Dutch Beauty Awards binnen voor ‘Groen Merk’ en ‘Talent of the Year’. 


Hoe bent u op het idee gekomen voor Food for Skin? 
“Ik ben al vijf jaar bezig met duurzaamheid. Ik probeer bijvoorbeeld thuis met kleine dingen duurzamere keuzes te maken dus ook bij mijn huidverzorging. Ik ben me toen gaan verdiepen in waar huidverzoringsproducten uit bestaan. En als je dan leert hoe je etiketten op de achterzijde moet lezen, dan schrik je daar best van. Smeer ik dat allemaal op mijn huid?”


“De grootste trigger daarin was voor mij het gebruik van microplastics in deze producten. Ondanks dat de industrie heeft gezegd hier vrijwillig mee te stoppen, zit er in ongeveer zestig tot zeventig procent van de personal careproducten nog steeds microplastics. Dit zijn hele kleine stukjes plastic die via het doucheputje in grotere waterem en vissen terechtkomen. Toen ben ik samen met mijn zus Cathy, die als ruim dertig jaar schoonheidsspecialist is, gaan kijken hoe dat anders kon en moest. Ik wilde een product dat echt honderd procent natuurlijk is. Niet voor 98 of 99 procent, maar voor de volle honderd procent en het liefst met het gebruik van circulaire producten.”


Waarom worden deze microplastics zoveel gebruikt door veel bedrijven?
“Het zijn hele kleine deeltjes plastic, zo dun als een haar, afkomstig uit aardolie die worden gebruikt om producten meer smeerbaar te maken. Daarnaast is het ook een vulmiddel om een crème homogeen te maken, zodat niet alle ingrediënten in het product uit elkaar vallen. Het houdt dus de producten en ingrediënten mooi bijeen. Maar dit effect kan ook prima met natuurlijke emulgatoren worden bereikt en dat willen wij met ons product laten zien.”


Food for Skin gebruikt voor een groot deel groente in de producten. Kunt u daar iets meer over vertellen? 
“Bij het ontwikkelen stelden wij onszelf de vraag: Hoe werkt die huid nou echt? En wat heeft ie nou echt nodig? Als je kijkt naar de huid als orgaan met allerlei levende microben dan zie je dat er goede bacteriën op zitten die je huid gezond houden, maar je vindt er ook bacteriën die huidproblemen veroorzaken.”


“We hebben onderzocht welke producten die goede bacteriën zo goed mogelijk voeden. Toen kwamen we op het idee voor groenten. Daar wordt je lijf namelijk heel vrolijk van. We hebben daarna een jaar research gedaan naar wat groente precies doet voor de huid. Dat bleek heel veel te zijn. Stiekem zit het al in heel producten. Je komt namelijk vaak avocado-olie, broccoliolie of tomatenolie tegen in producten. Dus qua gebruik van groenten zijn we zeker niet uniek, maar wel in het voorop stellen van dit ingrediënt.”


De ingrediënten zijn voor een deel verkregen uit reststromen. Hoe werkt dat? 
“In Italië staat een pastafabriek en die gebruikt de zaadjes en schillen van de tomaten niet bij het maken van de pasta. Deze ingrediënten gaan naar een cosmetisch laboratorium toe en die halen daar de cosmetische ingrediënten eruit. Op die manier gebruiken wij uiteindelijk het restafval van een pastasaus in onze items. Dit doen we nu voor een deel van onze producten, maar uiteindelijk willen we naar honderd procent circulaire ingrediënten toe. Want we moeten niet willen dat we nieuwe ingrediënten aan de aarde onttrekken om bijvoorbeeld huidverzorging mee te maken. Voeding is om te eten, dus daarom vind ik het belangrijk dat we straks alle ingrediënten uit deze reststromen halen.”


Wie is de doelgroep?
“Onze doelgroep noemen wij de ‘lichtgroene’ mensen. Zij zijn zich bewust van dat ze dingen anders moeten doen om nog lang te genieten onze aarde, maar willen niet inleveren op de werking van een product of op comfort. Ook heeft onze doelgroep weinig tijd om huiswerk te doen naar een product. Daarom is die honderd procent natuurlijk voor ons ook zo belangrijk. Als het 94 procent natuurlijk zou zijn moeten mensen huiswerk doen naar waar die laatste zes procent vandaan komt. Door honderd procent natuurlijk te zijn nemen we die zorg weg en laten we zien dat wij dit huiswerk voor ze hebben gedaan.”


Food for Skin kiest er bij de fysieke verkoop bewust niet voor om alleen in duurzame winkels te liggen. Waarom is dat? 
“We willen een grote groep mensen bewust maken van wat ze over wat ze nou eigenlijk op hun gezicht smeren. De mensen die in natuurwinkels komen, die zijn zich daar vaak al bewust van. Wij willen juist de groep bereiken die dat nog niet is, maar dat mogelijk wel zou willen als dat makkelijk en goed toegankelijk is. We willen deze mensen het alternatief aanbieden en laten zien ons product minimaal net zo goed is als de andere producten.”

Oprichters Angela Ursum (l) en Cathy Close.

Hoe gaat het tot dusver?
“We zijn nu zeven maanden live en het is een enorme rollercoaster, het gaat met enorme pieken en dalen. Het is dus geen gemakkelijk traject. We hebben nu zo’n vijftienhonderd tevreden klanten. En met dat aantal zijn we ontzettend tevreden, want het is boven onze verwachting. We willen in één jaar minimaal break-even spelen en dat gaat de hele goede kant op.”


De verwachting is break-even te spelen. Kunt u iets delen over de omzet? 
“Wij vinden omzet en dus geld een middel en niet zozeer een doel. Ons doel is tevreden klanten. We hebben nu vijftienhonderd klanten die regelmatig bestellen en onze producten kosten tussen de dertig en veertig euro. Dus daarmee kan jezelf een rekensom maken. Ik vind het namelijk niet interessant om de omzet zo hardop te noemen.”


Het commerciële aspect is dus niet de insteek van jullie product? 
“Dat klopt. Onze missie is om samen de beauty-industrie schoon te maken. Dus schoon van microplastics en andere zooi. Het woordje samen vind ik daarin met name belangrijk, want dit kunnen we niet alleen. We moeten hiervoor samenwerken met andere merken om bijvoorbeeld een verbod op microplastics in te stellen. Dit heeft uiteindelijk een negatief effect op de aarde. Het duurzaamheidsaspect staat bij ons dus ook hoog.”


Wie zijn eigenlijk de directe concurrenten?
“Concurrentie zit voor mij echt in de chemische hoek, dus in de meer traditionele huidverzorgingsproducten met rotzooi. De andere merken die honderd of bijna honderd procent natuurlijk zijn, zou ik eerder willen zien als partners om samen dingen mee te bereiken. Als je dan kijkt naar vergelijkbare producten of merken zijn er prachtige Nederlandse merken die ook honderd procent natuurlijk zijn. Kijk je specifiek naar het gebruik van groenten, dan zijn wij voor zover wij weten daar uniek in binnen Nederland.”


Wat zijn de groeimogelijkheden voor Food for Skin? 
“Als je impact wil maken, moet je groeien. Dus wij willen absoluut groter worden om op die manier aan onze missie te werken. We zijn nu bezig in Nederland, maar zijn ook voorzichtig de voorbereiding aan het treffen voor Duitsland. Daar krijgen we van zowel consumenten als retailers veel aanvragen. Die stap willen we volgend jaar gaan zetten en misschien ook België. Wel moeten we onszelf in Nederland goed neerzetten en alle kinderziektes eruit halen, voordat we gaan opschalen naar Duitsland.”


Waar staat Food for Skin over vijf jaar?
“Dan zijn we hopelijk het eerste merk in Nederland dat honderd procent circulair is. Dat vind ik heel belangrijk vanuit het duurzaamheidsaspect. En hopelijk hebben we dan ook andere merken kunnen inspireren om met circulaire of minimaal met natuurlijke ingrediënten aan de slag te gaan. Ook zijn we dan een bekend merk in de retail en hebben we heel veel tevreden klanten. En hopelijk met een leuk team. We doen het nu nog met z’n tweeën, maar we zouden graag uitbreiden zodat we meer power hebben en meer impact maken.”



Dit interview is afgenomen via Instagram Live. Benieuwd? Bekijk hier het hele interview terug. 


In de rubriek Startup van de maand komt maandelijks een nieuwe retailer aan het woord die vertelt over zijn merk of winkel. De startup vertelt over het concept van de onderneming, zijn ambities en plannen. Eerder in deze rubriek: GoodchaSavara IntimatesKarma ShoarmaReflowerMr Niceguy, De Winkel op Wielen en Arkive.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!