Textielsuper Zeeman is sinds een week of twee gestart met het inzamelen en verkopen van tweedehandskleding in zes filialen. RetailTrends sprak erover op Clubhouse met Arnoud van Vliet, MVO-manager bij Zeeman.

Textielsuper Zeeman is sinds een week of twee gestart met het inzamelen en verkopen van tweedehandskleding in zes filialen. Hiervoor werkt de retailer samen met kringloopwarenhuis Het Goed. De uitbreiding van het assortiment lijkt te passen in het duurzaamheidsbeleid waar de discounter zich al jaren voor inzet. RetailTrends sprak erover op Clubhouse met Arnoud van Vliet, MVO-manager bij Zeeman.


Dat Zeeman zich op het vlak van tweedehands begeeft, past in een grotere trend. Tweedehandskleding is de afgelopen jaren sterk in opkomst. Onlangs startte HEMA met de inzameling van gebruikt textiel, Vinted haalt de ene na de andere investering binnen en ook onder meer H&M, Zalando en Nike zijn begonnen met de verkoop van tweedehandsproducten. 


Wat is de reden voor Zeeman om in tweedehands te stappen?
“Daar zijn diverse redenen voor. Een is de doelstelling van de overheid om vijftig procent circulair te zijn in 2030. De aantrekkende markt in tweedehands zien wij natuurlijk ook, zeker in kleding. Bij Zeeman kijken we daarnaast altijd hoe we onze bedrijfsprocessen verder kunnen verduurzamen. Achter de schermen zijn we al enkele jaren bezig met het toevoegen van tweedehandskleding aan ons assortiment. In september 2019 sprak ik op het RetailTrends & Brands-festival met Elles Kempers, zij is commercieel directeur van kringloopwarenhuis Het Goed. Toen viel bij mij het kwartje dat dit wel eens een goede samenwerking zou kunnen zijn.”


Probeert Zeeman met deze nieuwe productcategorie een graantje mee te pikken van de opkomst van tweedehands?
“Zeeman onderzoekt hoe we ons op het gebied van circulariteit kunnen bewegen. Dat deden we al door steeds meer gerecyclede materialen voor onze textiel te gebruiken en een statiegeldtas te introduceren. Dus ik zou het toevoegen van tweedehandskleding niet willen framen als een graantje meepikken. Natuurlijk zien wij ook dat er veel groei zit in deze tweedehandsmarkt. Dat is niet voor niets. We zien dat er ook veel interesse voor is bij een jonge doelgroep die voorheen nog niet bij Zeeman kwam.”


Voor de verkoop en inzameling van de kleding en textiel werkt Zeeman samen met Het Goed. Had Zeeman dit ook op eigen houtje gekund?
“De samenwerking is noodzakelijk en zeker gewenst. Zij zijn de expert op het gebied van de verkoop van tweedehandsspullen in Nederland in een commerciële retailomgeving. Het Goed spreekt van kringloopwarenhuizen. Dat is echt anders dan een kringloopwinkel op een industrieterrein. Het Goed is de grootste fysieke retailer in tweedehands en dat sprak ons aan, want dat maakt het kopen van tweedehandskleding ook toegankelijk als je op zaterdagmiddag door de winkelstraat loopt.”


Dus de samenwerking met Het Goed is vooral om hun expertise te doen?
“Zeker. Het Goed heeft 28 winkels en vijf kledingsorteercentra. Het sorteren van kleding is een vak apart. Het personeel daar weet precies welke kleding een tweede leven verdient en welke niet. De samenwerking heeft ook een belangrijke sociale component, Het Goed creëert hiermee honderden banen waardoor mensen op een laagdrempelige manier werkervaring op kunnen doen en is daarmee een van de koplopers op het gebied van sociaal ondernemen.”


Welke marge pakt Zeeman op de verkoop van een tweedehandsartikel?
“Het is nu zo geregeld dat Zeeman de kleding inzamelt en vervolgens doneert aan Het Goed. Daar krijgen we geen vergoeding voor. Het Goed beoordeelt, sorteert en labelt de kleding en regelt het transport. Het prijzen gebeurt aan de hand van een tabel die het kringloopwarenhuis al jaren zelf gebruikt. Kledingstukken en merken zijn ingedeeld in diverse categorieën en aan elke categorie hangt een prijskaartje. Die prijzen sluiten aan bij die van ons reguliere assortiment, en dat maakt de cirkel weer rond.”


Het doel is om in eerste instantie in vijftig van de bijna vijfhonderd Zeeman-winkels tweedehands te verkopen en het in alle winkels in te zamelen. Waarom is daarvoor gekozen?
“Niet elke Zeeman-winkel is geschikt om in deze fase een nieuwe productcategorie toe te voegen. Het past beter bij de grotere winkels, zodat tweedehands daar ook de aandacht krijgt die het verdient. Nu bestaat de tweedehandscollectie uit dames-, kinder- en babykleding. Daar moet misschien ook herenkleding bijkomen, al is de beschikbaarheid daarvan gering. We gebruiken deze pilot om te zoeken naar de juiste balans en om te zien hoe de consument hierop reageert. De intentie is om die pilot verder uit te rollen. Het inleveren van gebruikte kleding moet aan het einde van dit jaar in alle Nederlandse Zeeman filialen mogelijk zijn.”


Wanneer gaat die uitrol plaatsvinden?
“Eind dit jaar hopen we op vijftig filialen te zitten. Dat is de stip aan de horizon voor dit jaar. Daarover moeten we zowel met Het Goed als met diverse interne en externe stakeholders nog wel in gesprek.”


Zeeman is ook actief in onder meer België, Frankrijk en Spanje. Staat de uitrol naar het buitenland ook op de planning?
“De samenwerking met Het Goed is heel lokaal. Dat is anders dan bij sommige andere tweedehandsconcepten waarbij pakketjes de hele wereld over gaan en verscheept worden van het ene naar het andere land. Nu zamelen we kleding in Nederland in, wordt het in Nederland gesorteerd en hier ook weer verkocht. Dat vind ik het sterke aan dit concept.”

“De bedrijfsvoering van Zeeman is centraal geregeld. Ons reguliere assortiment wordt gedistribueerd vanuit ons magazijn in Nederland, waar ook Het Goed de kleding aanlevert. Vanuit daar distribueren we het naar al onze filialen, ook over de grens. Het zou nog steeds heel goed mogelijk zijn dat je na marktonderzoek tot de conclusie komt dat bijvoorbeeld België of Frankrijk geschikte landen zijn voor tweedehandskleding.”


Hoe zijn de eerste reacties van de consument tot dusver?
“We zijn positief verrast over de eerste resultaten. Onder de radar is in mei de pilot al gestart in een filiaal in Amsterdam. Daar hebben we drie weken proefgedraaid. Dus we hebben al wat vlieguren gemaakt voordat we het concept wereldkundig maakten. De voorlopige conclusie is dat het heel goed bij onze doelgroep past. Klanten vinden het leuk om, naast het reguliere assortiment waarbij de focus ligt op basistextiel, uniekere items te vinden bij Zeeman. We hadden drie scenarios uitgewerkt en we zitten nu boven het beste scenario.”

“Daarbij wil ik wel de kanttekening plaatsen dat we de pilot over een langere periode willen bekijken. Bijvoorbeeld door in de gaten te houden wat de verkoop is van de items die nu in de winkel hangen. Dat bepaalt het succes van de verkoop in retail.”


RetailTrends organiseert elke woensdag van 11.00 uur tot 12.00 uur een sessie op Clubhouse in de RetailTrends Club. Wil je geen enkele sessie van ons missen, word dan lid.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!