Startup van de maand: The Vintage Dealers

Sem Bosveld is een ondernemer pur sang en waar hij eerst nog in de mondkapjesbusiness zat, zit is hij nu in de kleding. Met een grote dosis ondernemingsdrang startte hij in augustus vorig jaar The Vintage Dealers.

Hij is pas zeventien jaar, maar onderneemt al sinds zijn veertiende. In augustus vorig jaar startte hij The Vintage Dealers. Een concept waarmee hij – zoals de naam misschien al doet vermoeden – vintage kleding verkoopt. Eerst alleen online, maar sinds april dit jaar ook met een fysieke winkel in Utrecht en sinds juli ook in Maastricht.  
 

Wat is The Vintage Dealers precies voor bedrijf? 
“We focussen ons met name op online, maar verkopen daarnaast fysiek tweedehands kleding. De spullen die wij verkopen zoeken wij goed uit. We kijken naar wat de klant precies wil en passen ons assortiment daarop aan. We zoeken tot in de puntjes uit wat er mooi en goed uitziet, zodat als we het – gestreken en al – in de winkel hangen je niet het verschil ziet tussen een Ralph Lauren-blouse gekocht bij de Bijenkorf of bij The Vintage Dealers.” 
 

Hoe komen jullie aan de tweedehands kleding? 
“Die kopen wij bij vintage-groothandels. Die zitten door heel Europa en in de wereld. Dat kan in Italië of Frankrijk zijn, maar ook Dubai.” 
 

The Vintage Dealers verkocht eerst alleen online, waarom uiteindelijk ook een fysieke winkel?
“Dat heb ik gedaan als risicospreiding. Ook geloof ik in fysiek winkelen, vooral na corona. Je ziet nu in de steden veel leegstand doordat de huren niet te betalen waren en de winkeliers dat niet volhielden. Daardoor is de huur nu lager dan voorheen. Ik heb er daarnaast vertrouwen in dat de drukte in de winkelstraten weer terugkomt."
 

Hoe ziet er een dag eruit bij The Vintage Dealers? 
“Het verschilt heel erg per dag. Deze week was het best rustig in Utrecht, omdat veel mensen uit onze doelgroep in quarantaine zitten. Maar nu die daar weer een beetje uit komen, wordt het weer wat drukker. Je merkt dat het vakantie is en mensen zin hebben om nog wat kleding te kopen voordat ze op vakantie gaan. Momenteel hebben we dus niks te klagen.”
 

Wie is de doelgroep precies? 
“Ik zeg altijd: ‘iedereen is welkom’, maar je merkt wel dat de meeste klanten jongeren zijn. Wij focussen ons dan ook op jongeren van zestien tot en met 25 jaar.”
 

Wat voor prijzen hanteert The Vintage Dealers? 
“We verkopen T-shirtjes die vijf euro kunnen kosten, maar ook een jas van veertig of vijftig euro. Het is maar net hoe goed het eruitziet en wat voor merk het is. Daar baseren we de prijs op, maar dat is maximaal vijftig euro met een uitschieter naar baseball jacks voor honderd euro.”
 

De fysieke winkel in Utrecht op de Steenweg

Hoe is het concept gefinancierd?
“Ik heb The Vintage Dealers met eigen geld gefinancierd. Ik heb de winst uit eerdere bedrijven constant geherinvesteerd en heb dus geen grote investeerder die helpt. Ook een volgende winkel open ik op eigen kracht. Mijn werkwijze is: winst maken en een groot percentage daarvan zelf investeren om zo weer meer winst te kunnen maken. Eén maakt twee, twee maakt vier en vier maakt acht…”
 

Hoe gaat het tot nu toe? Tevreden met de omzet?
“Ik ben tevreden, maar het gaat wel het met ups en downs. Wat vintagekleding moeilijk maakt is dat zomerartikelen gewoon minder opleveren dan winterartikelen. En de doelgroep is er op dit moment minder. Of ze hebben vakantie of zitten in quarantaine door de feesten van de afgelopen weken. Dus die zie je op het moment weinig. Ik probeer daarom de collectie aan te passen op de de mensen die wél in de stad lopen."
 

The Vintage Dealers heeft onlangs naast Utrecht ook in Maastricht een nieuwe winkel geopend. Staan er nog meer winkels op de planning? 
“We willen eind augustus een winkel in Leiden openen. Daarna willen we naar Groningen en Amsterdam en de eindstreep dit jaar is Breda. Dan hebben we zes winkels in het hele land. Maar we doen alles stapsgewijs. Niet in één keer alle winkels tegelijk openen, want als het dan de mist ingaat dan ben je verder van huis.”
 

Waar kijk je naar als je een winkel opent? 
“De locatie moet voor onze doelgroep makkelijk en niet ver reizen zijn. Dus dan heb je het vaak over het centrum van een grote stad. En dan wel wat kleinere winkels. Wij willen meer een boetiekvibe overbrengen dan echt een soort Zara die alleen maar pusht en aan het verkopen is. Wij proberen in onze winkel een relaxte vibe te creëren.”
 

De tweedehands kledingmarkt is groeiende. Hoe onderscheidt The Vintage Dealers zich van de andere vintagewinkels?
“Wij hangen niet zomaar alles op wat we binnenkrijgen. We kiezen de kleding waar onze klanten naar op zoek zijn en we proberen niet de hele winkel maar zo vol mogelijk te proppen.” 
 

Hoe maak je dan de keuze tussen welke kleding je wel en welke je niet ophangt? 
“Ons team bestaat uit alleen maar jongeren. Je verkoopt dus precies wat je zelf zou willen of moeten kopen. Als je weet dat je vriendin of vriend het niet zou kopen, moet je het niet ophangen.”
 

The Vintage Dealers wil dus fors wat winkels erbij in Nederland. Wat zijn andere toekomstplannen?
“Ik geloof heel erg in de fysieke retail en ik denk ook dat het fysieke winkelen weer als ouds kan worden. Naast winkels openen in Nederland lijkt ook het buitenland me heel tof. Ik zou wel een flagshipstore in een grote stad als Parijs of Kopenhagen willen.”
 

En ben je nog van plan om investeerders te zoeken? 
“Nee, ik wil het allemaal op eigen kracht blijven doen.”
 

Sem Bosveld

Ben je benieuwd naar het hele interview? Deze kan je terugkijken via onze Instagram. Het interview is namelijk afgenomen via Instagram Live. Kijk het terug via deze link.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!