De Nederlandse fashionwebshop Orangebag heeft een investeerder gevonden: Nederlands Merkgoed. Waarom die keus en wat gaan we ervan merken? We vroegen het oprichter en ceo Tineke Sluiter.


Maar eerst even terug in de tijd, naar eind 2005. Tineke Sluiter begon toen met Orangebag, omdat ze voor haar favoriete merken alleen bij buitenlandse webshops zoals het Italiaanse Yoox terecht kon. In Nederland waren de merken online niet te vinden. “Ik dacht: als ik er naar op zoek ben, dan zal het wel voor meer vrouwen gelden.”


Sluiter, van huis uit registeraccountant en daarna actief als interim-manager, besloot daarom zelf maar met een webshop te beginnen. Op de zolderkamer. “Orangebag was in Nederland een van de eerste webshops in het midden-hoog segment.” Zo kwam De Bijenkorf pas jaren later met een webshop, op 1 april 2009.


Vanaf het begin had Orangebag kleding voor vrouwen, mannen en kinderen. Met de laatste categorie stopte Sluiter vorig jaar. “We vonden de kindermarkt een heel moeilijke...