Na een moeilijk coronajaar probeert lingerieketen Livera zijn concurrenten op meerdere manieren de baas te blijven. Wat kunnen we zoal verwachten? Directeur Ruud Jacobse doet het uit de doeken.

Na een moeilijk coronajaar probeert lingerieketen Livera zijn concurrenten op meerdere manieren de baas te blijven. Wat kunnen we zoal verwachten? Directeur Ruud Jacobse doet het uit de doeken.


Livera wist de coronadans niet te ontspringen maar de schade wel te beperken, vertelt Jacobse, die sinds 2012 aan het roer van de lingerieketen staat. “Het verlies zijn we niet meer te boven gekomen, maar toen we in de zomer vorig jaar weer open gingen ging het de goede kant op. We hebben vooral gekeken naar onze voorraden en de aanvoer hiervan." Toen vorig jaar bijna niemand op vakantie ging, besloot Livera een deel van de collectie niet te verkopen en te bewaren voor dit seizoen. "Zo hoefden we niet allemaal nieuwe collecties aan te schaffen en ziet de consument dit jaar alsnog een nieuw product in de winkel.”
 

Online groei
Naast het tactisch inzetten van de voorraden zet Livera meer in op online. “We hebben daar omzetten gerealiseerd die we op korte termijn nooit voor mogelijk hadden gehouden.” Waar de lingerieketen Instagram er twee jaar geleden ‘gewoon even bij deed’, is dat nu een van de grootste marketingmiddelen. Zo is het bedrijf onlangs een samenwerking aangegaan met presentatrice en influencer Miljuschka Witzenhausen om een jongere en diverse doelgroep aan te trekken. 
 

De onlinegroei kon honderd gesloten winkels niet compenseren, want daar komt nog steeds de meeste omzet vandaan, vertelt Jacobse. Wel verwacht de directeur structureel meer omzet uit onlineverkoop te halen. “Voor corona zaten we op ongeveer zeven procent omzet uit online, nu rond de tien met uitschieters naar vijftien procent.”
 


Reveal Beauty
Onverminderd bleef Livera inzetten op de in 2019 gelanceerde ‘Reveal Beauty’ strategie, vervolgt Jacobse zijn verhaal. “Die gaat over een eerlijker beeld neerzetten voor de Nederlandse vrouw. In onze uitingen proberen we de echte vrouw te laten zien. Je hoeft geen topmodel te zijn of je daarmee te vereenzelvigen om bij Livera binnen te stappen.”
 

Om de juiste snaar te blijven raken is het samenwerken met de doelgroep van groot belang, zegt Jacobse. “We hebben panels waarin we vragen wat vrouwen verwachten van onze producten. Ook vragen en krijgen we veel feedback in de winkels.” Dat Jacobse zelf als man aan het roer van dit vrouwenschip staat, ziet hij niet als een obstakel. “Als directeur gaat het er niet om dat je alles weet van het product, maar de juiste mensen om je heen verzamelt. Het is mijn taak om alles in goede banen te leiden en mensen het beste uit zichzelf te laten halen.”
 

'Boobie trap'-paskamer 

Livera heeft sinds kort ook een vestiging in Westfield Mall of the Netherlands. Om daar een extra experience toe te voegen kwam het lingeriemerk met de zogenoemde ‘boobie trap'-paskamer op de proppen. “Dit is een paskamer waar, anders kan ik het niet verwoorden, allemaal borsten zijn getekend met leuke teksten erbij. Het is een interactieve paskamer waar we onze klanten uitnodigen om een selfie te maken en die te posten op sociale media.”


Duurzame koers
Livera lanceerde onlangs via Facebook de menstruatieslip, waarmee het een duurzaam alternatief voor maandverband wil bieden. En er staat nog een 'groen' product op de planning. “We lanceren in september de eerste bh ter wereld die compleet recyclebaar is." Klanten betalen over deze bh statiegeld dat ze bij inlevering weer terugkrijgen. Voorlopig gaat het om slechts één bh, maar de lingerieketen hoopt deze collectie uit te breiden. “Op het moment dat de eerste gekochte bh versleten is, hopen we een groter assortiment te hebben van recyclebare items waar vrouwen hun statiegeld voor kunnen gebruiken."
 

Kijkend naar de toekomst wil Livera deze duurzame lijn doorzetten. Daarnaast wil het bedrijf online en fysiek meer in elkaar laten overvloeien. “Vanaf volgend jaar september bieden wij onze klanten een complete multichannelbeleving. We maken dan standaard gebruik van click & collect en gaan onlineorders vanuit de winkels opsturen. Zo benutten we onze voorraad beter en kunnen we klanten op een duurzame en efficiënte wijze helpen.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!